صفحه رسمی علی اکبر خاکی
صفحه رسمی علی اکبر خاکی

صفحه رسمی علی اکبر خاکی

چند سوال شرعی راجع به نماز





واجبات نماز,مستحبات نماز

هنگام نماز اگز مهر گم شود و وقت هم تنگ باشد نمازگزار میتواند بر پشت دست سجده کند

 

واجبات نماز 11 چیز است: 1. نیت 2. قیام 3. تکبیرة الاحرام 4. رکوع 5. سجود 6. قرائت 7. ذکر 8. تشهد 9. سلام 10. ترتیب 11. موالات (یعنی پی در پی بودن اجزای نماز) و فرق رکن و غیر رکن در آن است که در رکن اگر انسان آن را عمداً یا سهواً به جا نیاورد نماز باطل می‌شود ولی غیر رکن اگر عمداً به جا نیاورد باطل است و اگرسهواً به جا نیاورد نماز او صحیح است.

سوال: اگر در صف نماز جماعت هنگام رفتن به سجده، مهر مفقود بشود وظیفه ما چیست؟
مراجع عظام تقلید در این‌باره می‌گویند: اگر در بین نماز (فرادا یا جماعت) چیزى که بر آن سجده مى‌کند گم شود (و یا مثلاً بچّه‌اى آن را بر دارد)و چیزى که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد[1] ، دو حالت دارد:


الف. چنانچه وقت وسعت دارد، باید نماز را رها کرده و بعد از تهیه آنچه سجده بر آن صحیح است دوباره نماز بخواند.[2]


ب . اگر وقت تنگ است،[3] باید به لباسش سجده کند[4] و اگر فراهم نباشد بر پشت دست،[5] و اگر آن هم نمى‌شود، به چیز معدنى[6] مانند انگشتر عقیق سجده نماید.[7] [8]


سوال : واجبات نماز چند تا هستند و رکن و غیررکن چه تفاوتی با هم دارند؟

 جواب: واجبات نماز 11 چیز است: 1. نیت 2. قیام 3. تکبیرة الاحرام 4. رکوع 5. سجود 6. قرائت 7. ذکر 8. تشهد 9. سلام 10. ترتیب 11. موالات (یعنی پی در پی بودن اجزای نماز) و فرق رکن و غیر رکن در آن است که در رکن اگر انسان آن را عمداً یا سهواً به جا نیاورد نماز باطل می‌شود ولی غیر رکن اگر عمداً به جا نیاورد باطل است و اگرسهواً به جا نیاورد نماز او صحیح است. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م 942)

 

سوال: آیا تلفظ و به زبان آوردن نیت واجب است؟
جواب: خیر تلفظ به نیت واجب نیست همان که بدانید قصد انجام چه کاری را دارید که اگر از شما سوال شود می‌توانید پاسخ بدهید کافی است. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م943 و945 و استفتائات امام خمینی(ره), ج1, ص151،س82)


سوال: آیا می‌شود نیت نماز چهار رکعتی را به نیت نماز دو رکعتی بنا به دلایل شرعی تبدیل کرد؟
 جواب: در موارد خاصی که در کتب فقهی ذکر شده است مانعی ندارد مثل آنکه نیت نماز 4 رکعتی نموده است و بعد متوجه شد که و ظیفه او نماز شکسته است و یا نیت نماز شکسته نموده و در بین نماز متوجه شد که وظیفه او اتمام است که به نماز 4 رکعتی عدول می‌نماید و نیز برای رسیدن به نماز جماعت جایز است از نماز واجب عدول به نافله 2 رکعتی نماید و پس از سلام، نماز خود را به جماعت بخواند. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), قطع جیبی ،ص150، م755و763)


چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:


سوال: آیا مى‌شود نماز مستحب را به نماز جماعت اقتدا کرد؟
جواب: صحیح نیست.


سوال: آیا جایز است کسى که نماز قضا دارد، نماز مستحب بخواند؟
جواب: مانعى ندارد.


سوال: تکرار اذکار چه طورى باعث بطلان نماز مى‌شود؟
جواب: تکرار اذکار نماز اگر به حدّ وسواس برسد، نماز را باطل مى‌کند.


سوال: شخصی نیت نماز شکسته می‌کند ولی در نماز قصد اقامت ده روز می‌کند حال حکم این نماز و نمازهای دیگر این شخص چیست؟
جواب: اگر مسافر به نیّت این که نماز را شکسته بخواند مشغول نماز شود و در بین نماز تصمیم بگیرد که ده روز یا بیشتر بماند باید نماز را چهار رکعتى تمام نماید.


============================


پی نوشتها:
 [1]. آیة الله سیستانی: (چه در تنگی وقت و  چه در وسعت آن، سجده بر قیر و زفت مقدّم بر سجده بر غیر آنها است ولى اگر سجده بر آنها ممکن نباشد، باید بر لباسش یا هر چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر لباسش ممکن است بر چیز دیگر سجده نکند).
[2]. آیة الله مکارم شیرازی دام ظله: (چنانچه وقت نماز باقى است، نماز را تمام کرده و بنا بر احتیاط دوباره مى‌خواند و اگر وقت تنگ است قضا ندارد).
[3]. یا اصلا چیزى که سجده بر آن صحیح است ندارد و یا اگر دارد به واسطۀ سرما یا گرماى زیاد و یا تقیه و مانند اینها نمى‌تواند بر آن سجده کند.
[4]. آیات عظام اراکى و نورى و شبیری: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست...)؛ آیة الله گلپایگانى: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر پشت دست یا چیز معدنى مانند انگشتر عقیق سجده نماید و احتیاط لازم آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است به چیز معدنى سجده نکند)؛ آیة الله صافى: (باید به لباسش سجده کند و اگر بر آن هم نشود باید بر پشت دست .. [بقیه مثل آیة اللّٰه گلپایگانى])؛ آیة الله مکارم شیرازی: (اگر لباسش از پنبه یا کتان است، بر آن سجده کند و اگر از چیز دیگرى است بر همان یا بر فرش سجده نماید و اگر آن هم ممکن نیست بر فلزّات و اشیاء معدنى سجده کند و اگر مطلقاً چیزى پیدا نمى‌کند که بتوان بر آن سجده کرد، بر پشت دست خود سجده مى‌کند بنا بر این پشت دست آخرین چیزى است که مى‌توان بر آن سجده کرد).
[5]. آیات عظام خوئى و تبریزى: (بر پشت دست یا چیز دیگر که در حال اختیار سجده بر او جایز نیست سجده نماید ولى احتیاط مستحبّ آن است که تا سجده بر پشت دست ممکن است بر آن چیز سجده نکند).
[6]. آیة الله فاضل لنکرانی ره: (بنا بر احتیاط به چیز معدنى).

[7]. آیة الله بهجت ره: (بنا بر أظهر. و اگر آن هم نشد، تا نزدیک زمین خم مى‌شود و یا این که با اشارۀ سر، سجده مى‌نماید).
[8]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 587 - 589، م 1084 و 1087


منابع:
 اسلام کوئیست
 اندیشه قم
پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای دام ظله

تبیان

 

شرائط نیابت در حج چیست؟



شرائط نیابت در حج,حج

اگر فردی استطاعت مالی دارد اما استطاعت بدنی ندارد بنا بر احتیاط واجب باید نایب بگیرد

 

هر مکلف عاقل و بالغ پس از اینکه برای رفتن به حج، مستطیع شد، حج بر او مستقر می شود. یعنی باید مقدمات سفر حج را فراهم نماید. مثلا اگر رفتن به حج با ثبت نام امکان پذیر است باید در اولین فرصت ثبت نام نماید. 

سوال: شرائط نیابت در حج چیست و آیا فردی که خود به حج نرفته، می تواند نایب قرار گیرد؟
مراجع عظام تقلید برای شخصی که نایب در اعمال حج واجب یا عمره‌ی مستحبی می‌شود، امورى را شرط کرده‌اند:


بلوغ؛[1] (بنابر احتیاط واجب‌)


عقل؛


ایمان؛ (یعنى اعتقاد به امامت دوازده امام داشته باشد).[2]


فردی ثقه و قابل اعتماد باشد؛ به طوری‌که از انجام عمل توسط او اطمینان حاصل شود.[3] اما بعد از عمل، اطمینان به صحت عمل او لازم نیست.


آشنایى نایب با اعمال و احکام حج؛ هرچند با فراگیرى در حال عمل و با راهنمایی شخصی دیگر باشد.


در آن سال حج واجب دیگری [چه از طرف خود و یا شخصی دیگر] بر گردن نایب نباشد.


نایب در ترک بعضی از افعال حج معذور[4] نباشد؛ ولى عذرهایى که در خود حج پیش مى‌آید مانعى ندارد.[5] مثل اینکه نایب، زنی باشد که قبل از احرام، خون حیض ببیند و این امر موجب تغییراتی در اعمال او شود.[6]


توجه به این نکته نیز ضروری است که اگر نایب، خود به حج نرفته باشد، این موضوع مانع از صحت نیابت او نبوده و هر فردی که دارای شرایط فوق باشد می‌تواند نایب در حج واجب یا عمره مفرده شود.


سئوال: اگر زنی مهریه‌اش را از شوهر خود وصول نماید آیا حج بر او واجب می‌شود؟ البته ناگفته نماند که شوهر استطاعت بر پرداخت مهریه را دارد.
 جواب: بلی در این صورت زن مستطیع است. (مناسک با حاشیه 8 مرجع، ص41، م47)
 
سئوال: رجوع به کفایت در مسأله حج به چه معنا است؟
 جواب: یعنی پس از برگشتن از حج بتواند زندگی خود را به طور معمول اداره کند و دچار قرض و مشکل مالی نشود. (مناسک محشی 9 مرجع، ص37، م40)
 
سئوال: اگر شخصی از نظر مالی استطاعت دارد، ولی مجبور به ثبت نام می‌باشد و شاید مدتی در نوبت بماند اگر قبل از اینکه نوبتش برسد پولش را در راه دیگری خرج کند باز مستطیع می‌باشد؟
 جواب: اگر قبل از استقرار حج بر او، پول را در مصارف شرعی خرج کند و از استطاعت خارج شود حج بر او واجب نیست. (با توجه به مسئله23 مناسک محشی)
 
سئوال: اگر شخصی برای ادای حج ثبت نام کند و قبل از رسیدن نوبت او از دنیا برود آیا واجب است به نیابت او حج بجا آورده شود؟
 جواب: اگر قبلاً حج بر او مستقر نشده است انجام حج نیابتی برای او واجب نیست. (استفتائات امام خمینی(ره)، ج1، ص434، س1)
 
سئوال: اگر کسی مستطیع شود و به مکه نرود و بعد در اثر فقر هم نتواند حج خود را ادا کند چه حکمی متوجه اوست؟
 جواب: اگر کسی مستطیع شود و مکه نرود و فقیر شود، باید اگر چه به زحمت باشد بعداً حج کند. (توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2، م2046)
 
سوال: اگر کسی حج واجب بر ذمه اش باشد و الان که نوبت رفتنش رسیده مریض است و سکته کرده آیا می شود این حج واجب را تبدیل به عمره کرد و چند نفر بروند یا نه؟ آیا باید فرزند بزرگتر برود به حج واجب تا حجه الاسلام ساقط شود؟
هر مکلف عاقل و بالغ پس از اینکه برای رفتن به حج، مستطیع (اعم از  استطاعت مالی (خرج سفر را داشته باشد) و بدنی (توانایی جسمی داشته باشد) و طریقی (راه باز باشد) شد، حج بر او مستقر می شود. یعنی باید مقدمات سفر حج را فراهم نماید. (محمودى، محمد رضا، مناسک حج (محشّٰى)، ص16) مثلا اگر رفتن به حج با ثبت نام امکان پذیر است باید در اولین فرصت ثبت نام نماید. 

اما سوال فوق از دفاتر مراجع عظام تقلید استفتاء شد که پاسخ ایشان به این شرح می باشد:


 دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
اگر قبلاً حج بر او مستقر بوده، چنانچه نمی‌تواند حج را خودش انجام دهد و امید خوب شدن هم نداشته باشد، باید نائب بگیرد تا براى او حج انجام دهند ولى اگر قبلاً حج بر او مستقر نشده در فرض مرقوم حج بر او واجب نیست و اختیار مال با خود اوست.

 دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
نیابت در حج واجب از طرف انسان زنده صحیح نیست مگر در صورتی که شخص از جهت پیری یا بیماری به حج نرود و از توانایی و خوب شدن وی تا آخر عمرش مایوس باشد. 

 دفتر حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
اگر استطاعت مالی دارد اما استطاعت بدنی ندارد بنا بر احتیاط واجب باید نایب بگیرد تا از طرف او حج انجام دهد و لازم نیست نایب پسر بزرگ باشد. 

  دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):   
چنانچه از نظر بدنى مستطیع نباشد و از حصول استطاعت تا آخر عمر مأیوس باشد، باید نایب بگیرد.  


==================================
پی نوشتها:
(1) حضرات آیات خویی، تبریزی، مکارم شیرازی و سیستانی: (در حج یا عمره‌ی واجب، اما در مستحبی، عمل غیر بالغی که ممیز باشد با اذن ولىّ صحیح است)؛ آیة‌اللّٰه بهجت ره: (اگر بچه ممیّز باشد، خالى از رجحان نیست که نیابت وى صحیح باشد.)
(2) آیةاللّٰه خامنه‌اى دام ظله: (بنابر احتیاط واجب، نیابت غیر مومن کفایت نمى‌کند.)
(3) آیات عظام تبریزى و خویى: (و اگر نایب ثقه باشد خبر دادن او کافى است)؛ آیة اللّٰه سیستانى دام ظله: (اگر خبر داد که از طرف او انجام داده و از خبرش وثوق و اطمینان حاصل نشد، در این صورت اکتفا به خبر دادن او اشکال دارد)
(4) «معذور» کسى است که نتواند اعمال اختیارى حج را انجام دهد، ولى انجام قربانی توسط خود فرد، حتى در حال اختیار هم لزومی ندارد.
(5) امام خمینى ره: (در این فرض نیز نیابت صحیح نیست)؛ آیة اللّٰه خامنه‌اى دام ظله: (در صورتى که عذر منجرّ به نقص در اعمال شود نیابت صحیح نیست)
(6) محمودى، محمد رضا، مناسک حج (محشّٰى)، ص 72 - 80 ؛ شاهرودى، سید مرتضى موسوى، جامع الفتاوى (مناسک حج)، ص 45
فرآوری: آمنه اسفندیاری
بخش احکام اسلامی تبیان

منابع:tebyan.net

 

بیوگرافی مرحوم ناصر گیتی‌جاه بازیگر سینما و تلویزیون

تولد : ۱۳۱۴محل زندگی : تهرانملیت : ایرانیسال‌های فعالیت : ۱۳۴۷ تا ۱۳۹۳ناصر گیتی جاه (۱۳۱۴-۱۳۹۳) بازیگر ایرانی و برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی امین جشنواره فیلم فجر بود.ناصر گیتی‌جاه دارای مدرک آموزش بازیگری‌...

تولد : ۱۳۱۴

محل زندگی : تهران

ملیت : ایرانی

سال‌های فعالیت : ۱۳۴۷ تا ۱۳۹۳

ناصر گیتی جاه (۱۳۱۴-۱۳۹۳) بازیگر ایرانی و برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در سی امین جشنواره فیلم فجر بود.

ناصر گیتی‌جاه دارای مدرک آموزش بازیگری‌ زیر نظر رفیع حالتی‌، مهدی نامدار‌ و اسماعیل مرتاش بود و سال ۱۳۳۷ با فعالیت در «جامعه باربد» و تلویزیون خصوصی و اجرای نمایش زنده، کار هنری‌اش را آغاز کرد.

او با فیلم «پست‌چی» به کارگردانی رفیع حالتی در سال ۱۳۴۰ وارد سینما شد و از جمله فیلم‌های این بازیگر می‌توان به «پنجمین سوار سرنوشت»،«راه دوم»،«خط پایان»،«تنوره دیو»،«یوزپلنگ»،«مدرک‌ جرم»،«مکافات»،«خواستگاری»،«پنجاه و سه نفر»،«قافله» و«خوابم میاد» اشاره کرد.

«سه یار دبستانی»،«گدایان خوشبخت»،«خسرو و شیرین»،«ملوانان»،«حاکم یک روزه»،«بیژن و منیژه» و«رستم و سهراب» از جمله نمایش‌های گیتی جاه هستند.

از سریال‌هایی که این بازیگر در آنها به ایفای نقش پرداخته است، می‌توان به «خانه به دوش»،«خاله سارا»،«مش خیرالله و صندوقچه اسرار»،«نیمه پنهان ماه»،«همسایه‌ها»، «خداحافظ بچه» و «پهلوانان نمی‌میرند» اشاره کرد که سریال آخر هم اکنون از شبکه «آی فیلم» در حال پخش است.

این بازیگر که از جشنواره سی‌ام فیلم فجر برای فیلم «خوابم میاد» رضا عطاران (بازیگر نقش پدر رضا عطاران) موفق به دریافت دیپلم افتخار شد، روز گذشته در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

فیلم های سینمایی ناصر گیتی جاه

فرزند چهارم، ۱۳۹۱

جابه‌جا، ۱۳۹۰

خوابم می آد، ۱۳۹۰

گشت ارشاد، ۱۳۹۰

دو برادر، ۱۳۸۹

شب بی پایان، ۱۳۷۸

قافله، ۱۳۷۱

پنجاه و سه نفر، ۱۳۶۸

خواستگاری، ۱۳۶۸

مکافات، ۱۳۶۶

تنوره دیو، ۱۳۶۴

خط پایان، ۱۳۶۴

مدرک جرم، ۱۳۶۴

یوزپلنگ، ۱۳۶۴

راه دوم، ۱۳۶۳

میهمان، ۱۳۵۵

نقص فنی، ۱۳۵۵

مراد برقی و هفت دخترون، ۱۳۵۳

گدای میلیونر، ۱۳۵۲

شکار شوهر، ۱۳۴۷

فیلم های تلویزیونی ناصر گیتی جاه

۱۳۹۱، همه خانواده من

۱۳۹۱، خداحافظ بچه

۱۳۸۹، تله فیلم «بلور باران»

۱۳۸۷، مسافر زمان ۲

۱۳۸۵-۱۳۸۶ ، سالهای برف و بنفشه

۱۳۸۵-۱۳۸۶، گلریزان

۱۳۸۵، من نه منم

۱۳۸۴، برای آخرین بار

۱۳۸۲، کوچه اقاقیا

۱۳۸۱، شبکه

۱۳۸۰، ماجراهای سرابی

۱۳۸۰، شب دهم

۱۳۸۰، روزهای آرزو

۱۳۷۹، خانه ما

۱۳۷۹، وکیل محله

۱۳۷۹، به همین سادگی

۱۳۷۸-۱۳۷۹، تله فیلم «سقوط»

۱۳۷۸، پدرخوانده

۱۳۷۶-۱۳۷۷، فردا دیر است

۱۳۷۷، تولدی دیگر

۱۳۷۷، مادر

۱۳۷۷، قصه زندگی

۱۳۷۶، همه فرزندان من

۱۳۷۶، دنیای شاد

۱۳۷۵-۱۳۷۶، تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸

۱۳۷۴-۱۳۷۶، پهلوانان نمی میرند

۱۳۷۵-۱۳۷۶، ماجراهای آقا جمال

۱۳۷۴، داستان یک زندگی

۱۳۷۴، فراری

۱۳۷۴، حقیقت در آینه

۱۳۷۴، مرد قانون

۱۳۷۴، عاطفه

۱۳۷۳، اشتباه در اشتباه

۱۳۷۰-۱۳۷۲، مش خیرالله صندوقچه اسرار

۱۳۷۱، خانه بخت

۱۳۷۱، خاله سارا

۱۳۶۹، در انتهای شب

۱۳۶۸، ازدواج پرماجرا

۱۳۶۸، چراغ خانه

۱۳۶۲، طبل توخالی

۱۳۵۷، عشق پیری

۱۳۵۴-۱۳۵۵، مرد اول

۱۳۵۳، تلخ و شیرین

۱۳۵۰-۱۳۵۱، خانه به دوش (مراد برقی)

۱۳۴۹، داش پالکی

زندگینامه: بهمن بوستان (۱۳۱۴-۱۳۹۳)

بهمن بوستان، ادیب و پژوهشگر در زمینه لغت فارسی و موسیقی سنتی ایرانی و فرهنگ و فولکلور سال ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمد.او فرزند مجدالعلی بوستان و نوه‌ محمد‌حسن وحید دستگردی ادیب و شاعر دوران مشروطه است.دوران تحصیلی...

بهمن بوستان، ادیب و پژوهشگر در زمینه لغت فارسی و موسیقی سنتی ایرانی و فرهنگ و فولکلور سال ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمد.

او فرزند مجدالعلی بوستان و نوه‌ محمد‌حسن وحید دستگردی ادیب و شاعر دوران مشروطه است.

دوران تحصیلی اولیه را در تهران گذراند و سپس در سال‌های اولیه دهه چهل به عنوان یکی از دستیاران دکتر محمد معین در تدوین و گردآوری لغت برای فرهنگ معین و دهخدا با این چهره نامی ادبیات ایران به همکاری پرداخت.

بوستان همزمان با همکاری با دکتر معین به نوشتن مقاله و یادداشت برای نشریات ادبی و فرهنگی پرداخت.

او در همان سال‌ها به استخدام سازمان رادیو و تلویزیون درآمد و به همکاری با این نهاد پرداخت. نگارش یادداشت و مقاله در نشریاتی چون کلک و ادبستان از دیگر فعالیت‌های بوستان به شمار می‌رود.

بوستان در سال های اولیه دهه هفتاد بانی برگزاری جشنواره هفت اورنگ شد که با همکاری محمدرضا درویشی در تالار اندیشه و با حضور چهره های نامی موسیقی سنتی و نواحی ایران برگزار شد. در کنار این جشنواره او کتاب هفت اورنگ را با همکاری درویشی منتشر کرد.

بوستان پژوهش‌های گسترده ای نیز در زمینه موسیقی زورخانه و ورزش‌های باستانی انجام داد و در توسعه این ورزش نقشی تعیین کننده داشت.

او در سال‌های اولیه دهه هشتاد به عنوان عضو کانون پزوهشگران خانه موسیقی انتخاب و چند سالی در این سمت ادامه فعالیت داد.

بهمن بوستان از حافظه‌ای قوی برخوردار بود و تبار شناسی او از اهل فرهنگ و هنر و به خصوص اهالی موسیقی زبانزد این مجموعه بود.

او در سال‌های پایانی عمرش بیمار و خانه نشین شد و در نهایت در روز ۲۷ آبان ماه سال ۱۳۹۳ بر اثر ایست قلبی در گذشت.

درگذشت بهمن بوستان

محمد اصفهانی خواهر زاده او ست و فرزندش علی بوستان نیز اگر چه گرافیست است اما از شاگردان حسین علیزاده در سه تار است که در عمده کنسرت‌های گروه هم آوایان با این موزیسین شهیر به عنوان نوازنده همکاری داشته است.

اولین فراماسون ایرانی کیست؟

نایب‌السلطنه عباس میرزا پسر فتحعلی‌شاه در دوران حاکمیت خود بر تبریز، شش نفر را روانه انگلستان کرد. این شش نفر عبارت بودند از: میرزا صالح شیرازی، میرزا جعفر مهندس، میرزا جعفر طبیب، میرزا رضا (مترجم فارسی ناپلئون بناپارت)، محمد‌علی...

نایب‌السلطنه عباس میرزا پسر فتحعلی‌شاه در دوران حاکمیت خود بر تبریز، شش نفر را روانه انگلستان کرد. این شش نفر عبارت بودند از: میرزا صالح شیرازی، میرزا جعفر مهندس، میرزا جعفر طبیب، میرزا رضا (مترجم فارسی ناپلئون بناپارت)، محمد‌علی شاگرد قورخانه و میرزا حاجی بابا که خود در لندن مشغول تحصیل علم طب بوده است.

در میان این عده، میرزا صالح شیرازی، به خط خود سفرنامه‌ای نوشته که از روز حرکت کردن از تبریز به همراه کلنل «میجر دارسی» به سوی روسیه و از آنجا به انگلستان تا روز بازگشت به استانبول و سپس ورود به ایران را روز به روز یادداشت کرده است. وی در این سفرنامه، تاریخ روابط روس و فرنگستان و شمه‌ای از تاریخ ناپلئون و حمله به روسیه و حریق مسکو و غیره تا ایام توقف او در جزیرهٔ سنت هلن برشتهٔ تحریر کشیده است. داستان تحصیل او و پنج تن از شاگردان ایرانی در لندن و اشکالات عجیب و غریبی که در راه پیشرفت کار ایشان بوجود می‌آمده است، براستی داستان غم فزائی است که تا کسی نخواند نتواند باور داشت. میرزاصالح مذکور در ضمن داستان خود بوسیلهٔ بعض رجال خیر‌اندیش وارد در انجمن فراماسون‌ها می‌شود، و خود در دو جای سفرنامهٔ خود که به خط اوست باین موضوع تصریح کرده به تاریخ پنجشنبهٔ بیستم رجب مطابق سیزدهم ماه مه ۱۲۳۳ هجری قمری می‌نویسد:

«... چون مدتها بود که خواهش دخول مجمع فراموشان را داشته فرصتی دست نمی‌داد تا اینکه مستر‌پارس، استاد اول فراموشان را دیده که داخل به محفل آنها شده باشم و قرارداد روزی را نمودند که در آنجا روم... روز ۲۰ رجب مطابق ۱۳ می‌ به همراه مستر پارس و «دارسی» داخل به فراموشخانه گردیده شام خورده در ساعت یازده مراجعت کردم. زیاده ازین درین باب نگارش آن جایز نیست...» باز در وقایع چهارشنبهٔ ۱۳۲۳ (۱۳ نوامبر ۱۸۱۸) می‌نویسد:

«... در صحن کلیسا مستر هریس نامی را که بزرگ‌خانهٔ فراموشان بود و بنده را به دو مرتبه از مراتب مزبور رسانیده بود مرا دیده مذکور ساخت که یک هفته دیگر عازم ایران هستید و فردا فراموشخانه باز است اگر فردا شب به آنجا خود را رسانیدی مرتبهٔ اوستادی را به تو می‌دهم و اگرنه ناقص به ایران می‌روی ـ خواستم زیاده در خصوص رفتن گفتگو کنم فرصت نشد...»

«... روز پنجشنبه مطابق چهارم نوامبر هنگام صبح از مهمانخانهٔ مزبور سوار شده دو ساعت از ظهر گذشته وارد به لندن گردید و چون روزی بود که بنده بایست داخل به فراموشخانه شود، یک ساعت بعد از آن که در سه ساعت از ظهر گذشته باشد داخل به فراموش خانه شده و هفت ساعت از ظهر گذشته بعد از شام از فراموش خانه بیرون رفتم...»

پس در این صورت میرزا صالح نخستین کسی است که از ایرانیان وارد این جمعیت شده و به قراری که نوشته‌اند همو اول کسی است که مطبعهٔ حروفی وارد ایران کرده و خود او هم در سفر‌نامه‌اش اشاره به فرا گرفتن طریقهٔ چاپ و مرکب سازی کرده و از خریداری اسباب و ابزار کار چاپ هم ذکری می‌کند. و همواست که به عقیدهٔ پروفسور براون در عهد محمد شاه نخستین روزنامهٔ فارسی دایر کرده است و شنیده‌ام که اولین لژماسونی را هم او در ایران راه انداخته است.

ماهنامه یغما جلد سوم (سال ۱۳۲۹) چاپ اسفند ۱۳۶۲ ۶۵۲۷۹;

ذبیح الله محمدی بردبری

پیتزا نیمرو؛ صبحانه روزهای سرد پاییزی

نیمرو درست کردن هم قلق خودش را دارد. اگر دلتان می‌خواهد یک نیمروی متفاوت و خوشمزه داشته باشید، مدل پیتزایی آن را امتحان کنید.مواد لازم:۱ عدد خمیر پیتزا، ۲ عدد تخم‌مرغ، ۱۰۰ گرم پنیر پیتزا، ۱ ق س کنجد، به

نیمرو درست کردن هم قلق خودش را دارد. اگر دلتان می‌خواهد یک نیمروی متفاوت و خوشمزه داشته باشید، مدل پیتزایی آن را امتحان کنید.

مواد لازم:

۱ عدد خمیر پیتزا، ۲ عدد تخم‌مرغ، ۱۰۰ گرم پنیر پیتزا، ۱ ق س کنجد، به میزان لازم ساقه پیازچه، به میزان لازم نمک و فلفل

طرز تهیه:

۱. خمیر پیتزای آماده را درون سینی فر بگذارید. فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید.

۲. روی خمیر پیتزا کمی پنیر بریزید.

۳. حالا تخم‌مرغ‌ها را درون ظرف بشکنید و بعد روی خمیر پیتزا بریزید.

۴. ساقه پیازچه خردشده را هم روی بقیه موادتان بریزید.

۵. کنجد و بقیه پنیر پیتزا را روی تخم‌مرغ‌ها بریزید. نمک و فلفل را هم اضافه کنید.

۶. پیتزا را به مدت ۵ دقیقه داخل فر بگذارید. پیتزای شما آماده است.

سالاد آسیایی با پنیر سرخ شده و نودل

نودل یکی از موادی است که غذاها و سالاد های متنوعی با آن می توان درست کرد. معمولا در غذاهای آسیایی از نودل استفاده می شود. یک نوع سالاد آسیایی را به شما آموزش می دهیم که در آن از

نودل یکی از موادی است که غذاها و سالاد های متنوعی با آن می توان درست کرد. معمولا در غذاهای آسیایی از نودل استفاده می شود. یک نوع سالاد آسیایی را به شما آموزش می دهیم که در آن از پنیر سرخ شده استفاده شده است.

مواد لازم:

نودل ۱ بسته

آب جوش ۲ پیمانه

فلفل دلمه‌ای رنگی خرد شده ۴/۱ پیمانه

کنسرو ذرت ۸/۱ پیمانه

آناناس خرد شده ۴/۱ پیمانه

پنیر کبابی چهارگوش خرد شده ۶ تکه

پودر تخم گشنیز ۸/۱ قاشق چایخوری

فیله گوساله خلالی خرد شده ۱۵۰ گرم

پودر پنیر پارمسان ۲ قاشق سوپخوری

روغن کنجد

روش تهیه:

۱. نودل و آب جوش را روی حرارت بگذارید تا آب نودل کاملا تبخیر شود؛ سپس فلفل دلمه‌ای‌های رنگی، کنسرو ذرت و آناناس خرد شده را همراه روغن کنجد و پودر تخم گشنیز مخلوط کنید.

۲. حال نودل‌ها را آبکش و با سبزیجات مخلوط کرده، پودر پنیر پارمسان را اضافه کنید.

۳. در انتها فیله‌های تفت داده شده را اضافه می‌کنیم و پنیر کبابی سرخ کرده روی آن قرار می‌دهیم و به آرامی مخلوط کنید.

طرز تهیه لوبیا پلو با قلقلی مامان گلم

بعضی از غذاهای قدیمی را فقط مامان ها می توانند طوری درست کنند که آن حالت نوستالژیک به آدم دست بدهد. طرز تهیه یک لوبیا پلو به دستور مامان ها را برای شما آورده ایم که کم از یک غذای

بعضی از غذاهای قدیمی را فقط مامان ها می توانند طوری درست کنند که آن حالت نوستالژیک به آدم دست بدهد. طرز تهیه یک لوبیا پلو به دستور مامان ها را برای شما آورده ایم که کم از یک غذای اعیانی ندارد.

مواد اولیه:

رب گوجه ۲ ق.س

برنج ۸ پیمانه

لوبیا سبز آبپز شده ۶۰۰ گرم

زیره-فلفل سیاه-نمک-زردچوبه-دارچین-تخم گشنیز هر کدام ۱/۲ ق.م

پیاز خرد شده ۱ عدد

مواد گوشت قلقلی:

ادویه (نمک-فلفل سیاه-زردچوبه-زیره-نعناع خشک هر کدام) ۱/۲ق.م

پیاز (درشت/ رنده شده) ۱ عدد

گوشت (چرخ کرده) ۴۰۰ گرم

آرد نخودچی ۱ق.غ

فلفل دلمه ای (شیرین قرمز و سبز) ۳ عدد کوچک

مواد لازم برای تزیین:

کره حیوانی به مقدار لازم

زرشک ۲ق.س

کشمش ۴ق.س

زعفران حل شده ۱ ق.س

طرز تهیه برنج:

پیاز را کمی تفت داده و لوبیا سبز را به آن اضافه کنید سپس رب و ادویه های ذکر شده را بیافزایید تا کاملا مخلوط شوند و در انتها مواد را مابین برنج ریخته و بگذارید تا کاملا دم بکشد.

طرز تهیه گوشت قلقلی:

پیاز و فلفل دلمه ای را مولینکس کرده کمی از آب آنها را گرفته سپس همه مواد را به گوشت اضافه کرده و کاملا ورز دهید بعد از آن قلقلی آماده شده را به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید و حالا می توانید سرخ کنید.

طرز تهیه:

کره را کمی داغ کرده کشمش و زرشک را در آن تفت داده و همراه زعفران به برنج بیافزایید.

دو نوع غذای راحت با کلم بروکلی

کلم بروکلی در بین همه انواع کلم‌ها هم شاگرد اول است. به این دلیل که ویژگی‌های تغذیه‌ای آن سرآمد هم‌خانواده‌های خود است. این خوراکی حاوی کلروفیل است. ترکیبی که نوعی آنتی‌اکسیدان قوی دارد.کلم بروکلی و املت پنیر فتامواد لازم:کلم بروکلی

 
لم بروکلی در بین همه انواع کلم‌ها هم شاگرد اول است. به این دلیل که ویژگی‌های تغذیه‌ای آن سرآمد هم‌خانواده‌های خود است. این خوراکی حاوی کلروفیل است. ترکیبی که نوعی آنتی‌اکسیدان قوی دارد.

کلم بروکلی و املت پنیر فتا

مواد لازم:

کلم بروکلی خرد شده‌ یک فنجان بزرگ

تخم مرغ‌ یک تا دو عدد

پنیر فتا‌ دو قاشق غذاخوری

جعفری خشک شده دو قاشق چای‌خوری

روغن زیتون دو قاشق چای‌‌خوری

نان تست دو تکه

طرز تهیه:

۱- پنیر فتا، کلم بروکلی خرد شده و جعفری خشک شده را با هم مخلوط کنید. ماهیتابه را کمی گرم کرده و روغن زیتون را کف آن بریزید.

۲- سپس تخم‌مرغ را خوب بزنید و آن را کف ماهیتابه پهن کنید و مواد را روی آن بریزید.

۳- پس از پختن کامل پن‌کیک تخم‌مرغ و کلم بروکلی، آن را داخل بشقاب گذاشته و مانند تصویر یک لایه از تخم‌مرغ را روی لایه دیگر تا کنید.

۴- نان را کنار بشقاب بگذارید. صبحانه تان آماده است.

خوراک کلم بروکسل و سینه مرغ

این سبزی ریز از خانواده کلم‌ها، یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن غذای بسیار خوشمزه و البته با کالری کم تهیه کنید. کلم بروکسل حاوی فیبر فراوانی است. به همین دلیل مصرف آن باعث تامین نیاز بدن به فیبر می‌شود.

مواد لازم:

سینه مرغ بدون استخوان و مکعبی شده دو فنجان

کلم بروکسل ۱۲ عدد متوسط

کلم بروکلی بخارپز دو شاخه متوسط

آبلیموی تازه دو قاشق غذاخوری

ساقه کرفس خرد شده یک فنجان

فندق خرد شده دو قاشق غذاخوری

جعفری تازه خرد شده یک فنجان

پیاز حلقه شده یک عدد

روغن زیتون دو قاشق غذاخوری

فلفل سیاه، فلفل قرمز و نمک به مقدار لازم

طرز تهیه:

۱- ساقه کرفس، جعفری خرد شده، پیاز و ادویه‌ها را داخل ماهیتابه بریزید با روغن زیتون تفت بدهید.

۲- سپس سینه مرغ پخته شده را به این مجموعه اضافه کرده و کمی صبر کنید تا مزه‌دار شود.

۳- سپس همه این مواد را داخل کاسه بریزید و به آن کلم بروکسل و کلم بروکلی را اضافه کنید.

۴- کاملا ظرف را هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. برای تزیین، روی غذا، فندق‌های خرد شده را بریزید

اسپاگتی با کوفته بوقلمون

تا به حال شده کوفته را به همراه اسپاگتی یا ماکارونی سرو کنید؟ امروز میخواهیم نوعی کوفته را به شما آموزش دهیم که گوشت آن گوشت بوقلمون است و در فر آماده می شود. سپس می توانید آن را با

تا به حال شده کوفته را به همراه اسپاگتی یا ماکارونی سرو کنید؟ امروز میخواهیم نوعی کوفته را به شما آموزش دهیم که گوشت آن گوشت بوقلمون است و در فر آماده می شود. سپس می توانید آن را با اسپاگتی میل کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر

۱ بسته اسپاگتی ۵۰۰ گرمی

۱ عدد تخم‌مرغ

۴ ق س پودر سوخاری

۴ /۱ ق چ پودر دانه گشنیز

۲ /۱ ق چ پودر خردل

۱ ق س پودر پیاز

۱ ق چ پودر سیر

۲ /۱ پیمانه شیر

۵۰۰ گرم بوقلمون چرخ کرده

۳ /۱ پیمانه اسفناج ریز خرد شده

۴ عدد گوجه‌فرنگی بدون پوست

۱ ق س رب گوجه‌فرنگی

۲ پیمانه آب مرغ

۱ عدد پیاز خرد شده

۲ ق س آویشن خرد شده

به میزان لازم نمک و فلفل

به میزان لازم روغن مایع

طرز تهیه:

۱. فر را با دمای ۱۸۵ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در یک کاسه بوقلمون چرخ کرده را با پودر سوخاری، تخم‌مرغ، پودر دانه گشنیز، پودر خردل، پودر پیاز، نمک، فلفل، شیر و اسفناج خرد شده مخلوط کنید تا مواد به شکل خمیر درآید. مقداری از مواد را بردارید و با دست آن را گرد کنید. هر تعداد که می‌شود کوفته‌ها را به همین شکل آماده کنید، سپس آنها را داخل سینی فر که کمی آن را چرب کرده‌اید قرار داده و سینی را به مدت ۱۵ دقیقه داخل فر بگذارید.

۲. در این میان اسپاگتی را بپزید، آن را آبکش کرده و کنار بگذارید. در یک تابه مقداری روغن بریزید، سپس پیاز خرد شده را داخل آن کمی تفت دهید. بعدازآنکه پیاز نرم و طلایی شد، رب گوجه‌فرنگی را حدود ۱ دقیقه داخل آن تفت دهید. حالا آب مرغ را بریزید و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و صبر کنید تا سس کمی غلیظ شود. گوجه‌فرنگی‌ها را خرد کنید، سپس آنها را همراه با آویشن خرد شده و پودر سیر اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. به میزان لازم نمک و فلفل هم بزنید.

۳. حالا اسپاگتی را داخل ظرف مورد نظرتان ریخته و روی آن سسی را که آماده کرده‌اید ، بریزید. در انتها کوفته‌ها را هم روی اسپاگتی قرار داده ، سرو کنید.

طرز تهیه ته چین مرغ و قارچ با پلوپز

ته چین یکی از خوشمزه هایی است که تمام مدل های مختلف آن طرفداران زیادی دارد. به دلیل حجم زیاد علاقه مندان، هر روز دستور پخت های متنوعی برای این نوع غذا ارائه می شود. علاوه بر تنوع، راحتی پخت

ته چین یکی از خوشمزه هایی است که تمام مدل های مختلف آن طرفداران زیادی دارد. به دلیل حجم زیاد علاقه مندان، هر روز دستور پخت های متنوعی برای این نوع غذا ارائه می شود. علاوه بر تنوع، راحتی پخت آن نیز مهم است.

مواد اولیه:

برنج ۳ پیمانه

ماست ۱ لیوان

زرده تخم مرغ ۳ عدد

زعفران دم کرده ۳ قاشق غذاخوری

نمک فلفل زردچوبه دارچین به مقدار لازم

قارچ خرد شده ۱۰۰ گرم

مرغ ۲ تکه

زرشک ۱/۳پیمانه

روغن مایع نصف لیوان

پیاز کوچک ۱ عدد

طرز تهیه:

۱- ابتدا مرغ را با کمی آب و پیاز و نمک و زرد چوبه میپزیم. زرشک را هم از قبل پاک کرده و با آب سرد شسته و در کمی روغن و زعفران و شکر تفت میدهیم و در اخر تفت دادن کمی گلاب اضافه میکنییم. (گلاب عطر فوقالعاده ای به زرشک میدهد)

۲- قارچ رو هم شسته اسلایس کرده و در تابه به حرارت زیاد تفت میدهیم کمی ابلیمو زده تا سیاه نشه. مرغ پخته شده اگر با کمی رب باشه خیلی بهتره پس به مرغ در حال پخت کمی رب هم اضافه کنید. وقتی کاملا پخت و خیلی کم آب شد (حدود نصف لیوان آب کافیه ) مرغ را از ظرف در اورده و ریش ریش میکنیم و به قارچ و زرشک اضافه میکنیم.

۳- برنج رو از قبل خیس کرده و ابکش میکنیم بهتره که برنج رو کمی زنده برداریم.

۴- تخم مرغها رو خوب زده و دارچین و نمک و فلفل اضافه میکنیم و ماست و روغن مایه و زعفرون. در اخر برنج رو اضافه کنید. و خوب مخلوط کنید.

۵- کف دیگ پلوپز را چرب کرده (البته از چرب کردن گذشته روغن بریزید) نیمی از مایه برنج رو داخل دیگ پلوپز میریزیم و با پشت قاشق فشار میدهیم تا منسجم بشه. بعد از مواد مرغ روی برنج ریخته وکمی از آب مرغ رو روی مواد بریزید. باقی برنج رو میریزیم. روغن روی سطح برنج ریخته و پلوپز را به برق میزنیم بدون دمکنی حدودا ۱ ساعت. (درجه پلوپزها با هم فرق داره من روی سومین ته دیگ درجه رو تنظیم کردم و۱ ساعت)

۶- ته چین بعد از ۱ ساعت آماده میشه و میتونید با هر موادی که دوست دارید تزیین کنید

دسر بیسکویتی پاییزی، بدون نیاز به فر

بعد ازظهرهای پاییز خوردن یک دسر خوشمزه همراه با نوشیدنی گرم بسیار لذت‌بخش است. مخصوصا اگر یک دسر خوشمزه و مقوی باشد. مزیت مهم این دسر بیسکویتی این است که احتیاج به فر ندارد و داخل یخچال آماده می شود.مواد

 ازظهرهای پاییز خوردن یک دسر خوشمزه همراه با نوشیدنی گرم بسیار لذت‌بخش است. مخصوصا اگر یک دسر خوشمزه و مقوی باشد. مزیت مهم این دسر بیسکویتی این است که احتیاج به فر ندارد و داخل یخچال آماده می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر

۲ بسته بیسکویت ساده

کمی وانیل

٤ عدد زرده تخم‌مرغ

۱ پیمانه شکر

٥٠ گرم کره

٣ ق س آرد

۲ لیوان شیر

پودر کاکائو و پودر قند برای تزیین

طرز تهیه:

۱. در یک کاسه مناسب زرده ها و شکر را بریزید و آنها را با هم مخلوط کنید. در یک قابلمه شیر و آرد را با هم مخلوط کنید. حالا مخلوط شکر و زرده را داخل قابلمه بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کنید.

۲. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را آن‌قدر هم بزنید تا غلیظ شود. توجه کنید غلظت مواد باید کمی رقیق‌تر از فرنی باشد.

۳. حالا قابلمه را از روی حرارت بردارید، سپس وانیل و کره را داخل آن بریزید و به‌آرامی هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شده ، کره آب شود.

۴. در یک ظرف پیرکس، یک ردیف بیسکویت بچینید، سپس روی آن مایه به دست آمده که هنوز داغ است بریزید. روی دسر را می‌توانید با پودر کاکائو و پودر قند تزیین کنید.

۵. ظرف را به مدت ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا آماده شود، سپس آن را سرو کنید.

فوت و فن

دقت کنید که مواد داخل قابلمه را روی حرارت ملایم باید مرتب هم بزنید. در غیر این صورت مواد ته می‌گیرد.

جرم کتری و سماور را چگونه از بین ببریم؟

روش های خانگی برای از بین بردن جرم کتری و سماورسماور و کتری جزء آن دسته از وسایل پر استفاده در آشپزخانه هستند پس باید هم در تمیز کردن آنها و هم نگه داریشان همت کنیم.روش هایی برای از بین

روش های خانگی برای از بین بردن جرم کتری و سماور

سماور و کتری جزء آن دسته از وسایل پر استفاده در آشپزخانه هستند پس باید هم در تمیز کردن آنها و هم نگه داریشان همت کنیم.

روش هایی برای از بین بردن جرم آهکی سماور و کتری وجود دارد :

روش اول برای از بین بردن جرم و رسوب کتری و سماور

برای از بین بردن جرم آهکی داخل سماور و کتری مخلوطی از سرکه و آب را به نسبت مساوی در آن بریزید و به مدت نیم ساعت بجوشانید. خواهید دید که جرم‌ها از دیواره کنده خواهد شد.

روش دوم برای از بین بردن جرم و رسوب کتری و سماور

راهی دیگر برای از بین بردن جرم آهکی این است که چند دقیقه سماور یا کتری را بدون آب حرارت دهید سپس داخل آن را با آب سرد پر نمایید. آب و جرم‌های جدا شده را خالی کرده و داخل آن را بشویید.

روش سوم برای از بین بردن جرم و رسوب کتری و سماور

کتری را داغ کنید و ناگهان مقداری آب یخ درون آن بریزید ( برای این منظور نباید کتری بسیار داغ شود که موجب ریختن لحیم آن می گردد.)

روش چهارم برای از بین بردن جرم و رسوب کتری و سماور

یکی دیگر از راه های جلوگیری از رسوب گرفتن کتری و سماور است به این صورت است که گوش ماهی یا فلس صدف را در کتری انداخته تا آهک موجود در آب را جذب کند.( قلوه سنگ نیز مفید است.)

روش پنجم برای از بین بردن جرم و رسوب کتری و سماور

راه دیگری که برای رسوب زدایی مفید است این است که در ظرف مورد نظر مقداری ( بستگی دارد به نوع ظرف ) ۲ یا ۳ سیب زمینی رنده کنید و مدت نیم ساعت با آب درون آن،بجوشانید و بعد یک تکه زاج سفید کوبیده، به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بجوشانید مشکل رفع خواهد شد.

روش ششم برای از بین بردن جرم و رسوب کتری و سماور

می توانید برای جرم گیری آن مقداری جوش شیرین ( آب همراه جوش شیرین) را درون ظرف بگذارید و روی شعله بگذارید و بعد اگر هنوز به طور کامل پاک نشده همین کار را تکرار کنید ثمربخش خواهد بود.

روش هفتم برای از بین بردن جرم و رسوب کتری و سماور

برای این منظور مقداری آب درون کتری بریزید آن را در مدت نصف روز در جایخی یخچال قرار دهید. پس از گذشت مدت مذکور آن را درآورده پس از خارج شدن یخ از آن کتری رسوب زدایی می شود ( به شرطی که مقدار رسوبات زیاد حجیم نباشد).

فوت‌وفن پخت بوقلمون شکم پر

بسیاری از افراد جامعه با خواص گوشت بوقلمون آشنا نیستند در حالی که مصرف گوشت بوقلمون برای مادران باردار، مبتلایان به کم‌خونی و افسردگی بسیار مفید است. بوقلمون علی‌رغم مرغ هم دارای گوشت سفید و کم چربی در ناحیه سینه

 

بسیاری از افراد جامعه با خواص گوشت بوقلمون آشنا نیستند در حالی که مصرف گوشت بوقلمون برای مادران باردار، مبتلایان به کم‌خونی و افسردگی بسیار مفید است. بوقلمون علی‌رغم مرغ هم دارای گوشت سفید و کم چربی در ناحیه سینه و هم دارای گوشت تیره و قرمز در قسمت‌های ران است.

فوت و فن پخت بوقلمون و طرز تهیه بوقلمون شکم پر

مواد لازم برای ۱۲نفر

۱ عدد بوقلمون متوسط بین ۶ تا ۸ کیلو

۱۰۰ گرم کره

۲ /۱ پیمانه زعفران محلول در آب

۲ پیمانه پیازداغ

۱ کیلو گوشت چرخ کرده

۳۰۰ گرم شاه بلوط

۱ پیمانه کرفس ریز شده و تفت داده شده

۳ عدد فلفل کبابی

۱ عدد پیاز بزرگ

۱۰۰ گرم گردوی چرخ شده

به میزان لازم نمک و فلفل

طرز تهیه:

۱. ابتدا بوقلمون را خوب بشویید، داخل شکم آن را آغشته به نمک و فلفل کنید و ۵۰ گرم کره داخل شکم بوقلمون بمالید.

۲. از قبل گوشت چرخ کرده را با کمی پیازداغ داخل یک تابه مناسب تفت دهید. شاه بلوط چرخ شده را هم به گوشت اضافه کنید. بقیه پیازداغ و گردوی چرخ شده و کرفس ریز شده را هم به مواد گوشتی اضافه کنید. حالا فلفل کبابی خرد شده، کمی زعفران و نمک و فلفل را هم به گوشت اضافه کنید.

۳. مواد را داخل شکم بوقلمون بریزید و شکم آن را با سوزن درشت بدوزید. پاهای آن را مثل مرغ محکم به هم ببندید. پیاز درشت را حلقه‌حلقه کرده و آن را کف سینی فر یا یک ظرف مخصوص بچینید. کمی نمک و فلفل هم روی پیازها بریزید.

۴. روی پوست بوقلمون کمی زعفران بمالید. ۵۰ گرم کره را هم روی آن مالیده و سپس بوقلمون را داخل سینی قرار دهید. سینی را داخل فر با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید.

۵. وزن بوقلمون را حساب کنید. هر مقدار که بود عدد یک را از آن کم کنید تا مقدار زمانی که برای پختش لازم است به دست آید (وزن بوقلمون – ۱ = زمان پخت) این‌گونه زمان پخت به دست می‌آید.

۶. طی زمان پخت کف سینی، آب بوقلمون جمع می‌شود. آن را مرتب با برس روی بوقلمون بمالید تا براق شود. برای اینکه پخت بهتری داشته باشید، می‌توانید بوقلمون را با فویل بپوشانید.

- بهتر است بوقلمون را تازه از بازار تهیه کرده و بپزید. اگر بوقلمون یخ‌زده گرفتید، دو روز آن را داخل یخچال قرار دهید تا یخ آن باز شود. دقت کنید که بوقلمون یخ‌زده را در دمای اتاق قرار ندهید تا یخ آن باز شود.

- یک ساعت قبل از اینکه بوقلمون را بپزید، از یخچال بیرون آورید. این کار به پخت بهتر بوقلمون کمک می‌کند.

- اگر می‌خواهید داخل شکم بوقلمون را با چاشنی موردنظرتان پر کنید، بهتر است چاشنی را جداگانه بپزید، سپس در نیم ساعت آخر پخت بوقلمون، داخل شکم آن کنید؛ چون با اضافه کردن چاشنی، زمان پخت بوقلمون افزایش پیدا می‌کند.

-بهترین روش برای مزه دار کردن بوقلمون استفاده از آب‌نمک است. به‌جای اینکه شکم بوقلمون را با چاشنی پر کنید می‌توانید آن را در آب‌نمک به مدت چند ساعت یا از شب تا صبح خیس کنید. این کار باعث می‌شود بوقلمون شما خوش‌طعم‌تر و لذیذتر شود. به این صورت که در یک قابلمه بزرگ آب بریزید و به ازای هر ۴ لیتر آب حدود یک فنجان نمک به آن اضافه کنید، سپس بوقلمون را داخل آن قرار دهید و آن را به مدت ۲-۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید. اگر می‌خواهید آن را از شب تا صبح داخل یخچال قرار دهید، مقدار نمک را نصف کنید.

- بعد از پخت بوقلمون، بهتر است حدود ۳۰-۲۰ دقیقه به آن استراحت دهید، سپس آن را خرد کنید. این کار باعث می‌شود خرد کردن آن راحت‌تر شود.

آرامگاه امام خمینی

آرامگاه امام  خمینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(
آرامگاه سیدروح‌الله خمینی

آرامگاه سیدروح‌الله خمینی

اطلاعات اولیه
موقعیتتهرانایران
سیستم مختصات جغرافیاییشرقی‌″۵۹ ′۲۱ °۵۱ شمالی‌″۵۷ ′۳۲ °۳۵ / ۵۱٫۳۶۶۵شرق ۳۵٫۵۴۹۲شمالیمختصات:شرقی‌″۵۹ ′۲۱ °۵۱ شمالی‌″۵۷ ′۳۲ °۳۵ / ۵۱٫۳۶۶۵شرق ۳۵٫۵۴۹۲شمالی(نقشه)
وابسته بهشیعه

آرامگاه سید روح‌الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران بنایی است که در بهشت زهرای تهران قرار دارد. کار ساخت این آرامگاه، پس از مرگ وی و با محوریت جهاد سازندگی و سپاه پاسداران آغاز گردید و همچنان ادامه دارد.[۱]

مراسم سالگرد درگذشت وی به همراه برخی مناسبت‌های مذهبی و انقلابی در این مقبره برگزار می‌شود. و زیارتنامه وی نیز به زبان عربی در آن قرار داده شده‌است. مسئولیت اداره آن بر عهده خانواده وی و در حال حاضر نوه او حسن خمینی می‌باشد.پس از او، احمد خمینی و همسرش خدیجه ثقفی نیز در این مقبره دفن شدند.

 

زیارت نامه

زیارتنامه امام خمینی به زبان عربی در آرامگاه نصب شده است و در برخی چاپ‌های مفاتیح‌الجنان نیز درج شده است. برخی چنین عملی را بدعت به حساب می آورند ولی برخی دیگر معتقدند چون متن این زیارت نامه به معصومین منتسب نشده بدعت به شمار نمی آید.[۲]

طرح آرامگاه

بخش اصلی آرامگاه تاکنون چندین بار تغییر یافته و هنوز طرح اصلی بطور کامل راه اندازی نشده‌است. پرویز موید(محمد تهرانی؟) معمار بخش‌های اصلی مقبره‌است.[۳][۴]

روزنامه جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۷ به نقل از یکی از سازندگان فضای سرپوشیده حرم را ۶۰ هزار متر مربع عنوان می‌کند و بخش اصلی حرم را ۱۵هزار متر مربع.

سازهٔ اصلی دارای مقاومت در برابر زلزله‌ای به قدرت ۱۰ ریشتر است و به گفته مدیر کل مقبره از برج میلاد نیز مقاوم‌تر است. اسکلت فولادی ساخته شده برای گنبد ۳۴۰ تن وزن دارد و روکش آن هم ۴۰ تا ۵۰ تن وزن خواهد داشت که در مجموع به ۴۰۰ تن می‌رسد. در اطراف حرم چهار گلدسته به بلندی ۹۱ متر و به نشانه سن وی ساخته شده‌است ارتفاع حرم تا نوک چراغ پرچم سن درگذشت وی را نشان می‌دهد.[۵] همچنین مجموعا دارای پنج گنبد است که گنبد اصلی فلزی و چهار گنبد دیگر کاشی‌کاری شده‌است.[۶] گنبد اصلی در سال ۱۳۸۶ تعویض گردید.[۷] همچنین ۵ ورودی اصلی در صحن‌های شرقی و غربی وجود دارد.

بخش‌های دیگر آرامگاه

گلدسته های آرامگاه در شب
  • خط یک متروی تهران تا آرامگاه ادامه یافته‌است.
  • موزهٔ مقبره به مساحت ۱۵ هزار متر مربع حاوی آثار مربوط به خمینی در حال ساخت است.
  • دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دانشگاه شاهد در اطراف آرامگاه احداث گردیده‌است.
  • بیمارستان مقبره، در حال احداث است و تا سال ۱۳۸۷ بخش‌های عمده آن راه اندازی شده‌است.
  • پارکینگ
  • زائرسرا
  • هتل ۵ ستاره
  • فروشگاهای زنجیره‌ای
  • شهربازی تهران
  • شهرک سلامت
  • شهر آفتاب


شهر آفتاب

درون ضریح

در دوران شهرداری محمود احمدی نژاد و اصرار وی برای انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران، با مصوبه شورای دوم شهر تهران در سال ۱۳۸۴ شهر جدیدی به مرکزیت آرامگاه امام خمینی احداث و نمایشگاه بین‌المللی تهران بدان مکان منتقل خواهد شد. شهر آفتاب همچنین بعنوان شهری حوزوی و علمی عنوان شده‌است که بطور مشترک توسط شهرداری تهران و مسئولان مقبره خمینی تعیین خواهد شد.[۸][۹][۱۰]

زمان احداث شهر آفتاب دو سال و بودجه آن ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و قرار بود که تا سال ۱۳۸۶ به پایان برسد ولیکن این پروژه هنوز افتتاح نشده‌است.[۱۱] در سال ۱۳۸۷ محمد عیدیان سرپرست شهرداری شهر آفتاب تحقق اهداف این شهر را به ۵ سال بعد موکول کرد.[۱۲]

تاریخچه لباسشویی

ماشین رخت‌شویی با درب از جلو.

قرار دادن لباس داخل آب به تنهایی باعث تمیزی آن نمی‌شود بلکه آب باید با فشار به الیاف‌های پارچه برخورد کند اکثر ماشین‌های رخت‌شویی با چرخاندن لباس درون غلطک‌های فلزی پرآب این کار را انجام می‌دهند.جهت نفوذ عمیق تر آب درون پارچه و نیز زدودن چربی‌ها و لکه‌ها از مواد شوینده ویژه استفاده می‌شود.[۱]

بیش تر ماشین‌های رخت‌شویی خودکار هستند و این کنترل معمولاً الکترونیکی است شما با استفاده از دکمه اتوماتیک برنامه‌ای را به ماشین می‌دهید تا بر همان مبنا لباس‌ها را با استفاده از آب گرم یا آب خنک یا ولرم تمیز کند کارهای اصلی ماشین‌های رخت‌شویی عبارتند از ترکیب آب سرد و گرم تا سطح دلخواه تنظیم مدت زمان شستن آب‌کشی لباس‌ها و خارج کردن بیشتر آب لباس‌ها از طریق چرخاندن سریع انها برخی از ماشین‌های رخت‌شویی جامه‌های شسته شده را تا ۱۰۰٪ خشک می‌کنند.[۲]

نگهداری

برای محافظت از ماشین رخت‌شویی و عمر بیشتر آن باید ماهی یکی دو بار روی قسمت‌هایی که احتمال زنگ زدگی می‌رود کمی وازلین بمالید برای پاک کردن داخل ماشین رختشویی در ماشین حدود ۱ لیتر (به حسب نوع ماشین و حجم آن) سرکه ریخته و ماشین را روشن کنید تا تمام مراحل شستشو را انجام دهد. سرکه موجب تمیز شدن لوله‌ها و داخل رخت‌شویی می‌شود.

فناوری چرخش دوگانه

در برخی ماشین‌های رخت‌شویی پروانه‌های جداگانه‌ای نصب شده که باعث ایجاد جریان تند آب در جهات گوناگون می‌شوند و این تأثیر شستشو را دو برابر می‌کند. به این نوع کارکرد، فناوری چرخش دوگانه گفته می‌شود. در این فناوری چرخش پروانه‌های درونی و بیرونی با سرعت‌های متفاوت باعث ایجاد جریانی گرداب‌مانند می‌شود که این جزیان نیرومند تمیزی جامه‌ها را افزایش می‌دهد.[۳]

آرامگاه امام خمینی

آرامگاه امام  خمینی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(
آرامگاه سیدروح‌الله خمینی

آرامگاه سیدروح‌الله خمینی

اطلاعات اولیه
موقعیتتهرانایران
سیستم مختصات جغرافیاییشرقی‌″۵۹ ′۲۱ °۵۱ شمالی‌″۵۷ ′۳۲ °۳۵ / ۵۱٫۳۶۶۵شرق ۳۵٫۵۴۹۲شمالیمختصات:شرقی‌″۵۹ ′۲۱ °۵۱ شمالی‌″۵۷ ′۳۲ °۳۵ / ۵۱٫۳۶۶۵شرق ۳۵٫۵۴۹۲شمالی(نقشه)
وابسته بهشیعه

آرامگاه سید روح‌الله خمینی رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران بنایی است که در بهشت زهرای تهران قرار دارد. کار ساخت این آرامگاه، پس از مرگ وی و با محوریت جهاد سازندگی و سپاه پاسداران آغاز گردید و همچنان ادامه دارد.[۱]

مراسم سالگرد درگذشت وی به همراه برخی مناسبت‌های مذهبی و انقلابی در این مقبره برگزار می‌شود. و زیارتنامه وی نیز به زبان عربی در آن قرار داده شده‌است. مسئولیت اداره آن بر عهده خانواده وی و در حال حاضر نوه او حسن خمینی می‌باشد.پس از او، احمد خمینی و همسرش خدیجه ثقفی نیز در این مقبره دفن شدند.

 

زیارت نامه

زیارتنامه امام خمینی به زبان عربی در آرامگاه نصب شده است و در برخی چاپ‌های مفاتیح‌الجنان نیز درج شده است. برخی چنین عملی را بدعت به حساب می آورند ولی برخی دیگر معتقدند چون متن این زیارت نامه به معصومین منتسب نشده بدعت به شمار نمی آید.[۲]

طرح آرامگاه

بخش اصلی آرامگاه تاکنون چندین بار تغییر یافته و هنوز طرح اصلی بطور کامل راه اندازی نشده‌است. پرویز موید(محمد تهرانی؟) معمار بخش‌های اصلی مقبره‌است.[۳][۴]

روزنامه جمهوری اسلامی در سال ۱۳۸۷ به نقل از یکی از سازندگان فضای سرپوشیده حرم را ۶۰ هزار متر مربع عنوان می‌کند و بخش اصلی حرم را ۱۵هزار متر مربع.

سازهٔ اصلی دارای مقاومت در برابر زلزله‌ای به قدرت ۱۰ ریشتر است و به گفته مدیر کل مقبره از برج میلاد نیز مقاوم‌تر است. اسکلت فولادی ساخته شده برای گنبد ۳۴۰ تن وزن دارد و روکش آن هم ۴۰ تا ۵۰ تن وزن خواهد داشت که در مجموع به ۴۰۰ تن می‌رسد. در اطراف حرم چهار گلدسته به بلندی ۹۱ متر و به نشانه سن وی ساخته شده‌است ارتفاع حرم تا نوک چراغ پرچم سن درگذشت وی را نشان می‌دهد.[۵] همچنین مجموعا دارای پنج گنبد است که گنبد اصلی فلزی و چهار گنبد دیگر کاشی‌کاری شده‌است.[۶] گنبد اصلی در سال ۱۳۸۶ تعویض گردید.[۷] همچنین ۵ ورودی اصلی در صحن‌های شرقی و غربی وجود دارد.

بخش‌های دیگر آرامگاه

گلدسته های آرامگاه در شب
  • خط یک متروی تهران تا آرامگاه ادامه یافته‌است.
  • موزهٔ مقبره به مساحت ۱۵ هزار متر مربع حاوی آثار مربوط به خمینی در حال ساخت است.
  • دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دانشگاه شاهد در اطراف آرامگاه احداث گردیده‌است.
  • بیمارستان مقبره، در حال احداث است و تا سال ۱۳۸۷ بخش‌های عمده آن راه اندازی شده‌است.
  • پارکینگ
  • زائرسرا
  • هتل ۵ ستاره
  • فروشگاهای زنجیره‌ای
  • شهربازی تهران
  • شهرک سلامت
  • شهر آفتاب


شهر آفتاب

درون ضریح

در دوران شهرداری محمود احمدی نژاد و اصرار وی برای انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران، با مصوبه شورای دوم شهر تهران در سال ۱۳۸۴ شهر جدیدی به مرکزیت آرامگاه امام خمینی احداث و نمایشگاه بین‌المللی تهران بدان مکان منتقل خواهد شد. شهر آفتاب همچنین بعنوان شهری حوزوی و علمی عنوان شده‌است که بطور مشترک توسط شهرداری تهران و مسئولان مقبره خمینی تعیین خواهد شد.[۸][۹][۱۰]

زمان احداث شهر آفتاب دو سال و بودجه آن ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و قرار بود که تا سال ۱۳۸۶ به پایان برسد ولیکن این پروژه هنوز افتتاح نشده‌است.[۱۱] در سال ۱۳۸۷ محمد عیدیان سرپرست شهرداری شهر آفتاب تحقق اهداف این شهر را به ۵ سال بعد موکول کرد.[۱۲]

تاریخچه لباسشویی

ماشین رخت‌شویی با درب از جلو.

قرار دادن لباس داخل آب به تنهایی باعث تمیزی آن نمی‌شود بلکه آب باید با فشار به الیاف‌های پارچه برخورد کند اکثر ماشین‌های رخت‌شویی با چرخاندن لباس درون غلطک‌های فلزی پرآب این کار را انجام می‌دهند.جهت نفوذ عمیق تر آب درون پارچه و نیز زدودن چربی‌ها و لکه‌ها از مواد شوینده ویژه استفاده می‌شود.[۱]

بیش تر ماشین‌های رخت‌شویی خودکار هستند و این کنترل معمولاً الکترونیکی است شما با استفاده از دکمه اتوماتیک برنامه‌ای را به ماشین می‌دهید تا بر همان مبنا لباس‌ها را با استفاده از آب گرم یا آب خنک یا ولرم تمیز کند کارهای اصلی ماشین‌های رخت‌شویی عبارتند از ترکیب آب سرد و گرم تا سطح دلخواه تنظیم مدت زمان شستن آب‌کشی لباس‌ها و خارج کردن بیشتر آب لباس‌ها از طریق چرخاندن سریع انها برخی از ماشین‌های رخت‌شویی جامه‌های شسته شده را تا ۱۰۰٪ خشک می‌کنند.[۲]

نگهداری

برای محافظت از ماشین رخت‌شویی و عمر بیشتر آن باید ماهی یکی دو بار روی قسمت‌هایی که احتمال زنگ زدگی می‌رود کمی وازلین بمالید برای پاک کردن داخل ماشین رختشویی در ماشین حدود ۱ لیتر (به حسب نوع ماشین و حجم آن) سرکه ریخته و ماشین را روشن کنید تا تمام مراحل شستشو را انجام دهد. سرکه موجب تمیز شدن لوله‌ها و داخل رخت‌شویی می‌شود.

فناوری چرخش دوگانه

در برخی ماشین‌های رخت‌شویی پروانه‌های جداگانه‌ای نصب شده که باعث ایجاد جریان تند آب در جهات گوناگون می‌شوند و این تأثیر شستشو را دو برابر می‌کند. به این نوع کارکرد، فناوری چرخش دوگانه گفته می‌شود. در این فناوری چرخش پروانه‌های درونی و بیرونی با سرعت‌های متفاوت باعث ایجاد جریانی گرداب‌مانند می‌شود که این جزیان نیرومند تمیزی جامه‌ها را افزایش می‌دهد.[۳]

کوپا آمریکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
.
کوپا آمریکا
سال تأسیس۱۹۱۶
منطقهآمریکای جنوبی (کونمبول)
قهرمان فعلیFlag of اروگوئه اروگوئه
موفق‌ترین تیمFlag of اروگوئه اروگوئه
(۱۵ بار)
وبگاهca2011.com
Soccerball current event.svg کوپا آمِریکا ۲۰۱۱
 
کوپا آمریکا


کوپا آمِریکا (Copa América) یک رویداد چندجانبهٔ بین‌المللی فوتبال است که بین تیم‌های ملی مردان کشورهای عضو کونمبول (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) برگزار می‌شود.

اولین دوره این رقابت‌ها در سال ۱۹۱۶ برگزار شد و از سال ۱۹۸۴ تاکنون قدیم‌ترین تورنمنت فوتبال در حال جریان دنیا به شمار می‌رود.


شکل کنونی این تورنمنت با شرکت ۱۲ تیم در ۳ گروه ۴ تیمی در یکی از کشورهای عضو این کنفدراسیون است.

تیم ملی اروگوئه قهرمان کوپا آمریکای ۱۹۱۷
تیم ملی آرژانتین قهرمان کوپا آمریکای ۱۹۵۷

از آن‌جا که تعداد اعضای این کنفدراسیون فقط ۱۰ کشور است در هر دوره ۲ تیم از دیگر کنفدراسیون‌های عضو فیفا به این مسابقات دعوت می‌شوند.

از ۱۹۹۳ تاکنون مکزیک همواره یکی از میهمانان این تورنمنت بوده‌است.


در طول ۴۳ دوره برگزاری این مسابقات تیم اروگوئه با ۱۵ قهرمانی موفق‌ترین تیم مسابقات به شمار می‌رود. آرژانتین با ۱۴ قهرمانی، برزیل با ۸ قهرمانی،پاراگوئه و پرو با ۲ قهرمانی و کلمبیا و بولیوی با ۱ قهرمانی در جای‌های بعدی قرار دارند.

بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴

بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
Tehran 1974 seventh asian games.jpg

هفتمین دوره​ بازی‌های آسیایی از دهم تا بیست و پنجم شهریور ماه سال۱۳۵۳ (یکم تا شانزدهم سپتامبر ۱۹۷۴) در تهران، ایران برگزار شد. مجموعه ورزشی آزادی تهران و مجموعه ورزشی تختی تهران برای این بازی​ها ساخته شدند. برای نخستین بار بازی‌های آسیایی در خاورمیانه برگزار می​شد. تهران پایتخت ایران میزبان ۳۰۱۰ ورزشکار از ۲۵ کشور بود که بیشترین شمار شرکت‌کنندگان از آغاز برگزاری بازی​های آسیایی تا آن دوره بود.

شمشیربازی، ژیمناستیک و بسکتبال زنان برای نخستین بار به بازی​ها افزوده شدند. افزون بر فناوری پیشرفته بکار رفته در برگزاری بازی​ها، از پیست مصنوعی تا دوربین​های فتوفینیش، ویژگی دیگر این دوره از بازی​ها سطح بالای امنیتی آن بخاطر تهدید فلسطینی​ها و یک فرقه​ی ژاپنی بود. سیاست همچنین نقش بزرگی در این بازی​ها داشت. کشورهای عرب، پاکستان، جمهوری خلق چین و کره شمالی از بازی در برابر تیم​های تنیس،شمشیربازی، بسکتبال و فوتبال اسرائیل سرباز زدند. در نشست فدراسیون بازی​های آسیایی که ده ماه پیش از بازی​ها برگزار شد، جمهوری چین (تایوان) از بازی​ها کنار گذاشته شده و جمهوری خلق چین به جایش پذیرفته شد.

سازماندهی

سازماندهی بازی های آسیایی تهران به یک کمیته اجرایی سپرده شد که ریاست آن بر عهده امیر عباس هویدا، نخست وزیر وقت بود.

رشته​های ورزشی

  • دوومیدانی
  • بدمینتون
  • بسکتبال
  • مشت​زنی
  • دوچرخه​سواری
  • شمشیربازی
  • فوتبال
  • ژیمناستیک
  • هاکی
  • تیراندازی
  • شنا و شیرجه
  • تنیس روی میز
  • تنیس
  • والیبال
  • وزنه​برداری
  • کشتی آزاد
  • کشتی فرنگی

جدول مدال‌ها

 رتبه کشورطلانقرهبرنزمجموع
نام کشورطلانقرهبرنزمجموع
۱ ژاپن۷۵۴۹۵۱۱۷۵
۲ ایران۳۶۲۸۱۷۸۱
۳ چین۳۲۴۶۲۷۱۰۵
۴ کره جنوبی۱۶۲۶۱۵۵۷
۵ اندونزی۱۵۱۴۱۷۴۶
۶ اسرائیل۷۴۸۱۹
۷ هند۴۱۲۱۲۲۸
۸ تایلند۴۲۸۱۴
۹ کره شمالی۳۴۴۱۱
۱۰ مغولستان۲۵۸۱۵
۱۱ پاکستان۲۰۷۹
۱۲ سری‌لانکا۲۰۰۲
۱۳ سنگاپور۱۳۷۱۱
۱۴ عراق۱۰۳۴
۱۵ فیلیپین۰۲۱۱۱۳
۱۶ مالزی۰۱۵۶

وجه تسمیه محلات تهران

وجه تسمیه محلات تهران

تهران

 

شاید هر روز نام چند محله تهران را بشنویم بی آنکه بدانیم چرا به این نام ها معروف شده اند. در این مقاله اطلاعاتی درباره نام برخی محله های تهران گردآوری شده که در ادامه می خوانید.

سید خندان

سید خندان نام ایستگاه اتوبوسی در جاده قدیم شمیران بوده است. سیدخندان پیرمردی دانا بوده که پیش گویی های او زبانزد مردم در سی یا چهل سال پیش بوده است. دلیل نامگذاری این منطقه نیز احترام به این پیرمرد بوده است.

فرمانیه

در گذشته املاک زمین های این منطقه متعلق به کامران میرزا نایب السلطنه بوده  و بعد از مرگ وی به عبدالحسین میرزا فرمانفرما  فروخته شده است.

فرحزاد

این منطقه به دلیل آب و هوای فرح انگیزش به همین نام معروف شده است.

شهرک غرب

دلیل اینکه این محله به نام شهرک غرب معروف شد ساخت مجتمع های  مسکونی این منطقه با طراحی و معماری مهندسان آمریکایی و به مانند مجتمع های مسکونی آمریکایی بوده و در گذشته نیز محل اسکان بسیاری از خارجی ها بوده است.

آجودانیه

آجودانیه در شرق نیاوران قرار دارد و تا اقدسیه ادامه پیدا می کند. آجودانیه متعلق به رضاخان اقبال السلطنه وزیر قورخانه ناصرالدین شاه  بوده،  او ابتدا آجودان مخصوص شاه بوده است.

اقدسیه

نام قبلی اقدسیه (تا قبل از 1290قمری) حصار ملا بوده است. ناصرالدین شاه زمین های آنجا را به باغ تبدیل و برای یکی از همسران خود به نام امینه اقدس (اقدس الدوله) کاخی ساخت و به همین دلیل این منطقه به اقدسیه معروف شد.

جماران

زمین های جماران متعلق به سید محمد باقر جمارانی از روحانیان معروف در زمان ناصر الدین شاه بوده است.

برخی از اهالی  معتقدند که در کوه های این محله از قدیم مار فراوان بوده و مارگیران برای گرفتن مار به این ده می آمدند و دلیل نامگذاری این منطقه نیز همین بوده است و عده ای هم معتقدند که جمر و کمر به معنی سنگ بزرگ است

و چون از این مکان سنگ های بزرگ به دست می آمده است، آنجا را جمران، یعنی محل به دست آمدن جمر نامیده اند.

تهران

پل رومی

پل رومی در واقع پل کوچکی بوده که دو سفارت روسیه و ترکیه را به هم متصل می کرده است. عده ای هم معتقدند که نام پل از مولانا جلال الدین رومی گرفته شده است.

جوادیه (در جنوب تهران)

بسیاری از زمین های جوادیه متعلق به آقای فرد دانش بوده است که اهالی محل به او جواد آقا بزرگ لقب داده بودند.

مسجد جامعی نیز توسط جواد آقا بزرگ در این منطقه بنا نهاده شده است که به نام مسجد فرد دانش هم معروف است.

داودیه (بین میرداماد و ظفر)

میرزا آقاخان نوری صدر اعظم این اراضی را برای پسرش، میرزا داودخان، خرید و آن را توسعه داد. این منطقه در ابتدا ارغوانیه نام داشت و بعدها به دلیل ذکر شده داودیه نام گرفت.

درکه

اگرچه هنوز دلیل اصلی نامگذاری این محل مشخص نیست اما برخی آن را مرتبط به نوعی کفش برای حرکت در برف که در این منطقه استفاده می شده و به زبان اصلی «درگ» نامیده می شده است دانسته اند.

دزاشیب (در نزدیکی تجریش)

روایت شده است که  قلعه بزرگی در این منطقه به نام «آشِب» وجود داشته است. در گذشته نیز به این منطقه دزآشوب و دزج سفلی و در لهجه محلی ددرشو می گفتند.

 

زرگنده

احتمالاً دلیل نامگذاری این محل کشف سکه ها و اشیاء قیمتی در این محل بوده است. در گذشته این منطقه  ییلاق کارکنان روسیه  بوده است.

قلهک

کلمه قلهک از دو کلمه "قله" و "ک" تشکیل شده است که قله معرب کلمه کله، مخفف کلات به معنای قلعه است.

عقیده اهالی بر این است که به دلیل اهمیت آبادی قلهک که سه راه گذرگاه های لشگرک، ونک و شمیران بوده است،

به آن( قله- هک) گفته شده است.

کامرانیه

زمین های این منطقه ابتدا به میرزا سعیدخان، وزیر امور خارجه تعلق داشت و سپس کامران میرزا پسربزرگ ناصرالدین شاه، با خرید زمین های حصاربوعلی، جماران و نیاوران، اهالی منطقه را مجبور به ترک زمین ها کرد و سپس آنجا را کامرانیه نامید.

محمودیه (بین پارک وی و تجریش یا ولیعصر تا ولنجک)

در این منطقه باغی بوده است که متعلق به حاج میرزا آقاسی بوده است و چون نام او عباس بوده آن را عباسیه می گفتند. سپس علاءالدوله این باغ بزرگ را از دولت خرید و به نام پسرش، محمودخان احتشام السلطنه، محمودیه نامید.

تهران

نیاوران

نام قدیم این منطقه گردوی بوده است. برخی معتقدند در زمان ناصرالدین شاه نام این ده به نیاوران تغییر کرده است

به این ترتیب که نیاوران مرکب از "نیا" (حد، عظمت و قدرت) "ور" (صاحب) و "ان" علامت نسبت است

و در مجموع یعنی کاخ دارای عظمت.

ونک

نام ونک تشکیل شده است از دو حرف (ون) به نام درخت و حرف (ک) که به صورت صفت ظاهر می شود.

یوسف آباد

منطقه یوسف آباد را میرزا یوسف آشتیانی مستوفی الممالک در شمال غربی دارالخلافه ناصری احداث کرد و به نام خود، یوسف آباد نامید.

پل چوبی

قبل از این که شهر تهران به شکل امروزی خود درآید، دور شهر دروازه هایی بنا شده بود تا دفاع از شهر ممکن باشد.

یکی از این دروازه ها، دروازه شمیران بود با خندق هایی پر از آب در اطرافش که برای عبور از آن، از پلی چوبی استفاده می شد. امروزه از این دروازه و آن خندق پر از آب اثری نیست، اما این محل همچنان به نام پل چوبی معروف است.

شمیران

نظریات مختلفی درباره این نام شمیران وجود دارد. یکی از مطرح ترین دلایل عنوان شده ترکیب دو کلمه سمی یا شمی به معنای سرد و «ران» به معنای جایگاه است. در واقع شمیران به معنای جای سرد است. به همین ترتیب نیز تهران به معنای جای گرم است. همچنین در نظریه دیگری به دلیل وجود قلعه نظامی در این منطقه به آن شمیران می گفتند و همچنین  برخی نیز  معتقدند که یکی از نه ولایت ری را شمع ایران می گفتند که بعدها به شمیران تبدیل شده است.

گیشا

نام گیشا که در ابتدا کیشا بوده است برگرفته از نام دو بنیانگذار این منطقه (کینژاد و شاپوری) است.

منیریه (در جنوب ولیعصر)

منیریه در زمان قاجار یکی از محله های اعیان نشین تهران بوده و گفته شده نام آن از نام زن کامران میرزا، یکی از صاحب منصبان قاجر، به نام منیر گرفته شده است.

منابع: کتاب اول و سایت ویکی پدیا 
تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش

ااشنایی با بیماریها-آریتمی قلب

آریتمی قلب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
آریتمی قلب
دادگان بیماری‌ها۱۵۲۰۶
مدلاین پلاس۰۰۱۱۰۱
سمپD۰۰۱۱۴۵

آریتمی قلبی (به انگلیسیCardiac arrhythmia) به معنی غیرطبیعی بودن ریتم قلب است. ریتم طبیعی قلب از گره سینوسی آغاز شده و پس از انتقال به گره دهلیزی-بطنی در بطنها منتشر می‌شود. در نتیجه این نحو هدایت تحریک الکتریکی، ابتدا دهلیز و با فاصله کمی بطن‌ها منقبض می‌شوند. ریتم طبیعی قلب بین شصت تا صد ضربان در دقیقه‌است.

انواع آریتمی [ویرایش]

به کندی ریتم قلب برادی کاردی و به تندی ریتم قلب تاکی کاردی می‌گویند. برادیکاردی گاه فیزیولوژیک است مانند افراد ورزشکار و گاه پاتولوژیک است مانند برادیکاردی ناشی از سکته قلبی.تاکیکاردی نیز همینگونه است. همچنین ممکن است موج تحریک الکتریکی قلب در نقطه‌ای از مسیر کند یا متوقف شود که به آن بلوک قلبی می‌گویند. گاه ممکن است نقطهٔ دیگری از قلب جای گره سینوسی را به عنوان کانون شروع کننده موج تحریک الکتریکی قلب بگیرد که آن را ضربان اکتوپیک می‌نامند.

فیبریلاسیون دهلیزی و فیبریلاسیون بطنی انوع دیگری از آریتمی قلبی هستند که تحریک الکتریکی مسیر مشخصی را در قلب طی نمی‌کند و سلولهای دهلیز یا بطن به صورت نامنظم تحریک می‌شوند. در نوع دیگری از آریتمی قلبی، ضربان دهلیز و بطن از هم منفک شده‌اند و هر کدام با ریتمهای مجزا و از مراکز مجزا تحریک می‌شوند (انفکاک دهلیزی بطنی).

درمان [ویرایش]

درمان با داروهای آنتی آریتمیک مانند بتابلوکرها، بلوک کننده‌های کانال کلسیممانند وراپامیل، پروکائین آمید، کینیدین و... بستگی به نوع آریتمی و سایر شرایط بیمار دارد. گاه تحریک الکتریکی مانند الکتروشوک ضروری است

اشنای با گیاهان ومیوه ها-کدو

کدو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کدو زرد

کدو یکی از سبزیجات است. کدو انواع مختلف دارد از جمله کدو تنبل (کدو حلوائی) و کدو سبز. از کدو تنبل برای ساختن کله‌ای فانتزی و ظاهرا ترسناک در مراسم هالووین استفاده می‌کنند

اشنای با گیاهان ومیوه ها-فندق

فندق

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
فندق پوست‌کنده و با پوست

فَندُق با نام علمی Corylus avellana درختچه‌ای است به ارتفاع تقریباً دو مترکه ارتفاع آن در نواحی مساعد تا ارتفاع ۶ متر نیز می‌رسد. درخت فندق بومی اروپا و آسیای صغیر است. برگ‌های درخت فندق پهن و نوک‌تیز با دو ردیف دندانه، به‌رنگ سبز و یا دمبرگی بطول تقریباً یک سانتی‌متر می‌باشد. فندق دارای دو نوع گل نر و ماده‌است که بصورت سنبله آویخته در پاییز ظاهر می‌شود. فندق گرد ۲/۵-۱/۵ سانتی‌متر است. دارای پوششی سبز رنگ بوده که پس از خشک شدن تدریجاً از آن جدا می‌گردد.

 

[ویرایش] ریشه واژه

واژه فندق ریشه و بنیاد ترکی داشته و از ترکی به زبانهای فارسی، عربی، هندی و اردو داخل شده است.

[ویرایش] ترکیبات شیمیایی

مغز فندق که یکی از خشکبارها است در حدود ۶۰ درصد روغن دارد که به‌رنگ زرد روشن بوده و دارای طعمی ملایم و بوی مطبوعی می‌باشد. این روغن به مصرف تغذیه، ‌عطرسازی و نقاشی می‌رسد. مغز فندق دارای مقدر زیادیفسفر نیز می‌باشد.این دانه، سرشار از آهن است و می تواند برای درمان کم خونی های ناشی از کمبود آهن به کار رود.[۱]

[ویرایش] نام های علمی درخت فندق

Hazel Catkins aka.jpg
  • تیره: Corylaceae
  • نام لاتین: Corylusavellana
  • نام انگلیسی: Filber tree –Hazelnut tree –cobnut
  • نام فارسی: فندق – گلوز – گلاغوزه
  • نام عربی: بندق – جلوز – مچجرالبندق

[ویرایش] درباره گیاه

درختچه‌ای به ارتفاع یک و نیم متر که در اماکن مساعد به ارتفاع ۶ تا ۷ متر (گاهی بیشتر) در می‌آید و به سهولت جنگلی انبوه به وجود می‌آورد. برگ‌هایی پهن و نوک‌تیز با دو ردیف دندانه، به رنگ سبز و گل‌هایی بر دو نوع نر و ماده دارد. نوع نر این گل‌ها دارای ۳ تا ۸ پرچم است و مجموعه آن به صورت سنبله‌های آویخته در پاییز ظاهر می‌شود. میوه آن که فندق نامیده می‌شود، در حالت تازه از پوشش سبز رنگی پوشیده شده‌است ولی تدریجاً پس از خشک شدن از آن جدا می‌شود. گونه Cavellane به عنوان فندق اروپایی شناخته شده و به صورت تجاری کاشته می‌شود. در اثر دورگه‌گیری این گونه و سایر گونه‌های موجود در این جنس، تنوع زیادی در ارقام فندق ایجاد شده‌است.

[ویرایش] انواع فندق

۱.بارسلونا ۲.باتلر ۳.انیس ۴.ایستاریکی ۵.نورتامتون ۶.آنا ۷.سلف هاسگر(پوست آزاد) ۸.رقم اسکینر ۹.توند اجنیتل

[ویرایش] نیاز اکولوژیکی

درختان فندق به زمستانِ نسبتاً سرد و تابستان خنک نیاز دارند. برای رشد و تکامل میوه تابستان خنک و طولانی از تابستان گرم و طولانی مناسب‌تر است. درختان فندق برای رفع نیاز سرمایی باید مدت نسبتاً طولانی در معرض سرمای متوسط قرار گیرند. در مناطق مرطوب درخت‌ها نسبت به عوامل بیماری‌زا حساس هستند. درختان فندق مقاوم به سرما هستند. شاتون‌ها و گل‌های ماده فندق در مقایسه با گل‌های باز شده مقاومت بیشتری نسبت به سرما دارند. در صورتی‌که گل‌های ماده باز شده باشند، دمای ۵/۹- درجه سانتی‌گرادبه آنها صدمه می‌زند بین حداقل و حداکثر دمای هوا با تاریخ‌های گل‌دهی گل آذین نر و ماده رابطه مستقیمی وجود دارد افزایش مجموع درجه حرارت‌های موثر ظهور کلاله را در ارقام زودرس به تأخیر می‌اندازد. مقاومت بافت‌ها نسبت به سرما تعیین شده‌است که از حساس تا مقاوم عبارتند از: استوانه مرکزی، آوندهای چوب، کامبیوم و پوست. در اواسط زمستان مقاومت جوانه‌های رویشی نسبت به سرما بیشتر از گل‌های ماده‌است. همچنین مقاومت اکثر گل‌های ماده در دی ماه بیشتر از گل‌های نر است. از کاشت فندق در مناطق پست که هوای سرد در آنجا باقی می‌ماند باید خودداری کرد و همینطور بادهای خشک نیز نباید در آن منطقه وجود داشته باشد مناطقی که دارای بارندگی متوسطی بوده و توزیع بارندگی نیز در طول فصل مناسب است برای کاشت موفقیت‌آمیز فندق خیلی مناسب هستند. خاک‌های خنثی تا کمی اسیدی با ۶ pH برای کاشت فندق مناسب است.

[ویرایش] آماده‌سازی خاک

نوع خاک مناسب برای کاشت فندق در مناطق مختلف متغیر است ولی به‌طور کلی خاک باید عمیق، حاصلخیز و دارای زهکشی خوبی باشد. در خاک‌های عمیق مقدار زیادی آب و مواد غذایی ذخیره می‌شود که در طی فصول خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه‌های درخت فندق تا عمق ۵/۲ تا ۴ متر به‌سرعت رشد می‌کند. عوامل نامساعدی مثل وجود لایه غیرقابل نفوذ، بالا بودن سطح آب زیرزمینی، وجود سنگ و شن و عدم وجود تهویه در خاک، رشد ریشه‌ها را محدود می‌کند. خاک باید تا عمق ۴ متر دارای تهویه خیلی باشد. درختان فندق در مقایسه با درختان گردو تحمل بیشتری نسبت به خاک‌های فشرده دارند. ازدیاد فندق از دیاد به دو رویش از دیاد به وسیله بذر و از دیاد رویشی انجام می‌گیرد. در ازدیاد به وسیله بذر با کاشت فندق بلافاصله پس از برداشت همراه با پریکارپ به مقدار زیادی جوانه‌زنی را کاهش می‌دهد. حذف پوسته بذر مثل حذف پریکارپ جوانه زنی را تا ۸۱ درصد افزایش می‌دهد. خواب بذر با یک دوره استراتیفیکاسیون به مدت ۶ ماه برطرف می‌شود. در صورتی‌که فندق دیر برداشت شود (آخر شهریور) پریکارپ میوه‌ها سخت می‌شود در اینصورت ابتدا یک دوره استراتیفیکاسیون گرم در ۲۰ درجه سانتی‌گراد ضروری‌است و به‌دنبال آن بذور فندق باید در معرض یک دوره سرما (۴ درجه سانتی گراد) قرار گیرند. در میوه‌هایی که زود برداشت می‌شوند (آخر مرداد)آندوسپرم و جنین اغلب به اندازه کافی رشد نمی‌کند و جوانه‌زنی این قبیل بذور به‌خوبی صورت نمی‌گیرد. برای از بین بردن خواب بذور فندق اگر آنها را به مدت ۶ هفته در معرض سرمای ۵ درجه سانتی‌گراد قرار داده و سپس به ۲۰ درجه سانتی‌گراد منتقل شوند، اسید جیبرلیک در بذر تجمع یافته و موجب جوانه‌زنی می‌شود.

  • در ازدیاد رویشی روش‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:
    • ازدیاد بوسیله قلمه
    • ازدیاد بوسیله خوابانیدن
    • ازدیاد بوسیله پیوند
    • ازدیاد بوسیله ریزازدیادی

[ویرایش] تاریخ و فواصل کاشت

زمین‌های شیب‌دار قبل از کاشت باید تراس‌بندی شوند تا بتوان درختان فندق را با فواصل مناسب در آنها کاشت این عمل استفاده از کودهای شیمیایی، دامی و نیز آبیاری را تسهیل می‌کند. در هنگام کاشت باید دقت شود داخل چاله‌ها عاری از سنگ باشد زیرا وجود سنگ ریشه‌ها را محدود می‌کند. کاشت فندق در اواخر زمستان یا در بهار صورت می‌گیرد. در هنگام کاشت پس از حفر گودال‌ها در ته هر گودال مقداری خاک را به صورت کپه ریخته و ریشه نهال را در روی آن قرار می‌دهند سپس بقیه گودال را با خاک رویی پر کرده و آنرا سفت می‌کنند. اطراف نهال را با خاک اره یا خاک سست پوشانده و آنرا آبیاری می‌کنند. برای کاهش تعداد پا جوش‌ها و حذف آسانتر آنها نهال‌ها را از ارتفاع ۵۰ تا ۷۵ سانتی‌متری سربرداری می‌کنند و تنه نهال‌ها را به منظور جلوگیری از آفتاب سوختگی با یک ماده سفید رنگ‌آمیزی کرده و یا با کاغذ سفید آن‌را می‌پوشانند.

[ویرایش] کاشت

در صورتی‌که فندق به‌صورت بوته‌ای یا پرچین پرورش داده نشود، فاصله کاشت ۶ متر است. عملکرد فندق در حالت درخت بیشتر از حالت بوته‌ای است. در حالت بوته‌ای قسمت مرکزی ضعیف مانده و یا در اثر سایه قسمت‌های بیرونی از بین می‌رود. فاصله کاشت بسته به اینکه در بین درختان فندق چیز دیگری هم کاشته شود متفاوت است.

[ویرایش] داشت

مراقبت از درختان فندق از جنبه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. که به‌قرار زیر است:

  • هرس: در درختان بارده شاخه‌های جانبی که بر روی شاخه‌های اصلی قرار دارند هر سال هرس شده مر شاخه‌های ضعیف حذف می‌شوند. اگر در هنگام کاشت هرس ریشه صورت گرفته باشد در مراحل بعدی نیاز به هرس کمتر خواهد بود ولی وقتی درختان فندق ۱۲ تا۱۵ ساله شدند، بهتر است مقدار زیادی از شاخه‌های جانبی هرس شوند تا رشد شاخه‌های قوی تحریک شود. در این حالت در هر درخت ۸ تا ۱۰ شاخه باقی می‌گذارند تا میوه بهتر پر شده و محصول افزایش یابد. اضافه کردن کود دامی به مقدار ۳۰ تن در پاییز به همراه ۶۰۰ کیلوگرم در هکتارسوپرفسفات و در بهار ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم سولفات آمونیوم یا ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم سیانید کلسیم و یا ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار نیترات آمونیوم پیشنهاد می‌شود.
  • مبارزه با آفات: آفات فندق‌ها از قبیل کنه فندق، سرخور طومی فندق، سوسک چوب خوار، کنه مولد کال فندق، سپردار فندق، نماند، پژمردگی باکتریابی، پژمردگی فندق، پوسیدگی قهوه‌ای یا آنتراکوز کپک خاکستری و بیماری ویروس موزائیک می‌باشد.
  • آبیاری: اگر فندق در خاک‌های حاصلخیز که ظرفیت نگهداری آب زیادی دارند کاشته شود به آبیاری کمی نیاز خواهد داشت.
  • حذف پاجوش‌ها: حذف پاجوش‌ها در اطراف تنه فندق ضروری است به منظور حذف موثر پاجوش‌ها ضروری‌است که عمل حذف، ۳ تا ۴ بار در سال و تا چند سال پس از کاشت صورت گیرد. حذف پاجوش‌های جدید باید تا حد امکان از نزدیک محل رشد آنها صورت گیرد. مبارزه با علف‌های هرز که توسط علف‌کش‌های شیمیایی صورت می‌گیرد.
  • گل‌دهی: گل‌دهی فندق ۳ تا ۴ سال پس از کاشت صورت می‌گیرد، ولی معمولاً باردهی از سال ۵ یا ۶ شروع می‌شود مدت باردهی ۱۰ تا ۲۰ سال است. شاخه‌هایی که طول آنها ۱۶ تا ۲۵ سانتی‌متر است بیشترین ظرفیت باردهی را دارند. تمام گونه‌های جنس Corylus یک پایه بوده، گل‌های یک جنسی تولید می‌کنند و گرده‌افشانی آنها توسط باد صورت می‌گیرد. دوره گل‌دهی فندق در شرایط طبیعی حدود ۳ ماه طول می‌کشد که با گرده‌افشانی ارقام زودرس شروع شده و با مرحله اوج گل‌دهی در ارقام دیررس تمام می‌شود. فندق گیاهی خود ناسازگار است، لذا برای انجام گرده‌افشانی مطلوب، باید ارقام مختلف با هم کاشته شود. کاشت ۱۲ درصد درختان گرده‌افشان در شرایط مساعد برای گرده افشانی رقم اصلی کافی‌است.

[ویرایش] برداشت

میوه‌های فندق پس از رسیدن بر روی زمین می‌ریزند. میوه‌هایی که به روی زمین می‌ریزند، در اثر رطوبت خاک تغییر رنگ می‌دهند از این رو برای جلوگیری از آن باید در اولین فرصت پوست میوه‌ها جدا شود. میوه‌ها در طول فصل باید ۲ تا ۳ بار جمع‌آوری شوند. عملکرد درختان فندق بسته به سن و قدمت درخت فاصله کاشت، عملیات آماده‌سازی خاک و عوامل دیگر متفاوت‌است. اگر یک هکتار باغ ۲۲۰۰ کیلوگرم محصول تولید کند محصول خوبی داشته‌است عملکرد درختان بارده، از سالی به سال بعد دچار نوسان می‌گردد.


[ویرایش] مراکز تولید

مهمترین مناطق تولید فندق در ایران ناحیه اشکور(سفلی و علیا)، بویژه روستاهای کاکرود، کیارمش، زیازو... است.این منطقه بیش از ۶۰ درصد تولید فندق ایران را تحت پوشش دارد.برخی دیگر از مناطق تولید فندق ایران می توان به استان قزوین اشاره کرد.

دروازه‌های تهران

دروازه‌های تهران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
دروازه دوشان تپه، یکی از دروازه‌های نابودشدهٔ تهران

دروازه‌های تهران، به بناهای مستحکم و رفیع و فضاهای شهری اطراف آنان اطلاق می‌شد که در گذشته در نقاطی از حصار و برج و باروی شهر تهرانساخته شده بودند. ساخت این بناها ظاهراً از عصر صفویه در تهران آغاز شده و تا پایان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار تداوم یافته‌است. اما از آن پس دروازه‌های تهران همگی روی به خرابی گذاشتند نابود شده‌اند. دروازه‌ها و حصار دوره ناصری هم در دوران پادشاهی رضا شاه هنگام احداث خیابان‌ها و تعریض گذرها از میان رفت. در حال حاضر، تنها دروازه باقیمانده از دورانهای گذشته، یکی دروازه باغ‌ملی و دیگری بخش کوچکی از دروازه محمدیه واقع در مدخل بازار عباس آباد می باشد.

محتویات

 [نهفتن

تاریخچه دروازه‌های تهران [ویرایش]

گرچه ناصر نجمی در کتاب طهران عهد ناصری نوشته‌است که تهران از زمان حکومت فتحعلیشاه دارای دروازه شد، امّا از فرائن تاریخی چنین برمیاید که قدمت نخستین دروازه‌های تهران، به دوره صفویه می‌رسیده‌است.

در عصر صفویه [ویرایش]

گویا شاه طهماسب صفوی در دوران سلطنت خود، به دلیل علاقه مفرطی که به تهران و آب و هوای تمیز آن داشته‌است، دستور داده که دور تا دور شهر تهران را حصار یا ارگی کشیده و چهار تا شش دروازه بر روی آن بنا کنند. این ارگ ظاهراً دارای ۱۱۴ برج، به تعداد سوره‌های قرآن بوده‌است.

بدین ترتیب در دوران صفوی، و به طور دقیق از سال ۹۶۱ قمری، ضمن احداث حصار و برج و باروی تهران، نخست ۴ دروازه در اطراف این شهر بنا شد. این دروازه‌ها عبارت بودند از:

  • دروازه معروف به دروازه دولاب واقع در اول بازارچه نایب السلطنه
  • دروازه موسوم به دروازه حضرت عبدالعظیم واقع در ابتدای بازار حضرتی
  • دروازه‌ای موسوم به دروازه قزوین اول بازارچه قوام الدوله
  • دروازه‌ای موسوم به دروازه شمیران که در اول پامنار واقع بود. (این دروازه، دروازه شمیران قدیم است که در اول پامنار واقع بوده و با دروازه شمیران جدید که در جنوب پل چوبی بوده‌است، متفاوت است)

در این دوران، همچنین دروازه جنوبی ارگ هم ساخته شده‌است.

در دوران سلطه افغان‌ها [ویرایش]

در دوره تسلط افغان‌ها بر تهران که پس از دوران صفویه بوقوع پیوست، دروازه شمالی ارگ توسط افغانها بنا گردید. این دروازه که به نام دروازه اسدالدوله معروف بود، در مدخل خیابان باب همایون احداث شد و تعداد دروازه‌های تهران را به شش عدد رساند. گفته می‌شود که افاغنه برای فرار در مقابل شورش و حمله احتمالی مردم تهران این دروازه را با نام سرکرده شان، اسدالدوله در شمال ارگ بنا کردند. این دروازه در آن روزگار به بیابان راه داشت و بعدها دروازه دولت به جای آن بنا گردید.

دوره محمدشاه [ویرایش]

در آخرین سال پادشاهی محمد شاه قاجار و به سال ۱۲۶۳ قمری، دروازه‌ای درپاقاپوق طهران ساخته شد، که بعدها دروازه نو یا دروازه محمدیه خوانده شد. این دروازه که در جنوب محله بازار تهران واقع است، تنها دروازه ایست که همچنان پابرجاست. بر بدنه آن شیر طلائی به چشم می‌خورد.

عهد ناصری [ویرایش]

دروازه‌های قدیمی مربوط به عصر صفوی و همینطور حصار نیمه مخروبه‌ای که از دوران شاه طهماسب صفوی باقی مانده بود، در دوران ناصرالدین شاه تخریب شد. و به جای آنها دروازه‌ها و حصار جدیدی بنا گردید.

بدین ترتیب در دوره سلطنت ناصرالدین شاه علاوه بر ترمیم و گسترش حصار و برج و باروی شهر تهران، دروازه‌های دوازده گانه این حصار که حصار ناصری خوانده می‌شد، بنا گشت. همچنین بسیاری از دروازه‌های داخل شهر طهران و نیز دروازه راه آهن یا همان دروازه ماشین دودی ساخته شد.

اینها همان دروازه‌هایی هستند که در بسیاری از کتابهای تاریخی بعنوان دروازه‌های شهر تهران معرفی شده‌اند. (به بخش ذیل رجوع شود)

دوره‌های بعد [ویرایش]

گفته می‌شود که تنها دروازه باغ ملی که بدان دروازه سردر باغ ملی هم گفته می‌شود، در اواخر دوره قاجاریه و زمان پادشاهی احمدشاه قاجار ساخته شده‌است. در این دوران سردار سپه (رضا شاه بعدی) نخست وزیری ایران را برعهده داشت

فهرست دروازه‌های تهران [ویرایش]

در کتابهای تاریخی، بسته به قدمت آنها، یا فقط به نام چهار دروازهٔ مربوط به حصار عصر صفوی اشاره شده‌است و یا نام دوازده تا سیزده دروازه مربوط به حصار ناصری قید شده‌است، این دروازه‌ها، گاهی با احتساب دروازه‌های داخل شهر تهران تا ۳۱ دروازه و یا حتی بیشتر هم رسیده‌است.

دروازه‌های حصار ناصری که تا دوران پادشاهی رضاشاه نیز اغلب آنها سرپا مانده بودند، عبارت بودند از:

  1. دروازه شمیران (در شرق سه راه شمیران، محل معروف به پیچ شمرون، ابتدای جاده قدیم شمیران، خیابان دکتر شریعتی امروزی واقع بود)
  2. دروازه دولت (در محل تقاطع خیابان‌های شاهرضا (انقلاب) و روزولت (مفتح) قرار داشت)
  3. دروازه یوسف‌آباد (در محل تقاطع خیابان‌های جمهوری و حافظ فعلی واقع بود)
  4. دروازه باغ‌شاه (در انتهای خیابان سپه(امام خمینی) امروزی قرار داشت)
  5. دروازه قزوین (در میدان قزوین امروزی در در مدخل کنونی بازارچهٔ قوام‌الدوله و شاهپور (وحدت اسلامی) قرار داشت)
  6. دروازه گمرک (در انتهای خیابان امیریه، رو به میدان گمرک امروزی واقع بود)
  7. دروازه خانی‌آباد (در میدان خانی آباد امروزی، و بطور دقیق در محل تلاقی خیابان خانی‌آباد و خیابان شوش واقع بود)
  8. دروازه غار (در حدفاصل میدان شوش و میدان خانی‌آباد امروزی واقع بود)
  9. دروازه شاه عبدالعظیم (در میدان شوش امروزی، ابتدای جادۀ شهرریواقع بود)
  10. دروازه خراسان (مشهد)(در میدان خراسان امروزی، ابتدای جادۀ خراسانوافع بود)
  11. دروازه دولاب (در سه‌راه شکوفه واقع بود)
  12. دروازه دوشان‌تپه (در انتهای خیابان هفده شهریور امروزی، یا خیابان ژاله‌غربی، مشرف به میدان ژاله (شهدا) امروزی قرار داشت)

دروازه‌های دیگری نیز در داخل شهر قرار داشت که ورودی اغلب آنها به میدان توپخانه گشوده می‌شد، این دروازه‌های داخل شهری عبارت بودند از:

دروازه ناصریه، دروازه خیابان چراغ برق (چراغ گاز)، دروازه باغشاه (باغ ملی)، سردر الماسیه (باب همایون)، دروازه خیابان مریضخانه، دروازه خیابان علاءالدوله، دروازه خیابان لاله زار دروازه خیابان نایب السلطنه.

عاقبت دروازه‌های تهران [ویرایش]

در دوره پادشاهی رضاشاه پهلوی، و به منظور گسترش و مدرن سازی شهر تهران دستور تخریب دروازه‌های این شهر صادر شد. بدین ترتیب این آثار ارزشمند تاریخی نیز، مانند بسیاری دیگر از آثار تاریخی تهران عصر قاجاریه نابود گردید.

در حال حاضر تنها دروازه‌هایی که از آن همه دروازه موجود در طهران قدیم باقی مانده‌است، دروازه محمدیه یا همان دروازه نو، واقع در نزدیکی میدان اعدام(میدان محمدیه امروزی) و همچنین دروازه باغ‌ملی یا همان سردر باغ ملی می‌باشد.

تاریخچه کولر ابی

کولر آبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
کولر آبی

کولر آبی، کولری است که با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند.

کولرهای آبی با فرایند سرمایش تبخیری کار می‌کنند.

سرمایش تبخیری فرایندی است که در ان از پدیدهٔ تبخیر به عنوان یک جاذب گرمایی طبیعی استفاده می‌شود. در این فرایند گرمای محسوس هوا جدب شده و به عنوان گرمای نهان لازم برای تبخیر اب استفاده می‌شود.مقدار گرمای محسوس جدب شده به مقدار ابی که تبخیر می‌شود بستگی دارد.

سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی است که منشا ان به هزاران قبل، در تمدن‌های باستانی ایران و مصر بازمی گردد. خنک کننده‌های تبخیری نوین بر اساس نمونه‌های اولیه‌ای که در دههٔ ۱۹۰۰ امریکا ساخته شد تولید می‌شوند. سرمایش تبخیری می‌تواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم و خودبخودی یا مختلط، انجام شود.در سرمایش تبخیری مستقیم، مقدار اب موجود در هوای خنک شده افزایش می‌یابد.در سرمایش تبخیری غیرمستقیم، تبخیر در درون یک مبل حرارتی انجام می‌شود و مقدار رطوبت موجود در هوای خنک شده، تغییری نمی‌کند.از انجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت نسبی را افزایش داده و ممکن است موجب عدم اسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری مستقیم باید در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در انجا کم باشد.هرگاه فرایند تبخیر بطور طبیعی انجام شود تبخیر خودبخودی انجام می‌شود.در صورتی می‌توان یک فضا را با تبخیر خود بخودی خنک نمود که در ان سدحی از اب راکد یا در جریان مانند حوضچه یا فوارهٔ اب وجود داشته باشد. در مواردی که تبخیر توسد دستگاههای مکانیکی انجام شود تبخیر مختلط است.واضح است که در این نوع تبخیر انرژی مصرف می‌شود، ولی مقدار انرژی مصرفی در مقایسه با تهویهٔ مطبوع بسیار کمتر است.اساس روش سرمایش تبخیری، ترمودینامیک تبخیر اب یا به عبارت دیگر تغییر حالت اب از مایع به بخار است. [۱]

 

نام‌گذاری

به دلیل استفاده از این نوع کولر در ایران بیش‌تر از هر جای دیگری در جهان، گاه این نوع کولرها با عنوان کولر ایرانی شناخته می‌شوند.[۲]

پیشینه قدیمی‌ترین نمونهٔ کولر آبی در جهان، که همان بادگیر است در حدود هزاران سال پیش در ایران اختراع شد.[۳]کارکرد بادگیرها به این ترتیب می‌باشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می‌کشد و با تشت‌های آبی که درونش تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت می‌کند.

مشخصات اجزا مکانیکی کولر آبی

نحوه کار کولر آبی

  • کانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری نمود، سرمای به وجود آمده، تلفات کمتری داشته و راندمان خنک کنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت. -کانال داخلی: این کانال داخل کولر قراردارد و پروانه در مقابل آن می‌باشد.
  • بدنه کولر -پارچه برزنتی:جهت جلوگیری از انتقال لرزش‌های کولر وه کانال خارجی الزاما باید از برزنت استفاده شود.بدهی است این پاچه باید کاملا سالم باشد.
  • ناودان‌ها: بر روی هر یک از درپوش‌های کولر مسیری جهت ورود و توزیع اب وجود دارد که به ناودانی معروف است. -آب پخش کن (سه راه آب)-پولی بزرگ و پولی کوچک: توسط دو پولی و تسمه راابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل می‌شود.ه م راستا بودن دو پولی بسیار فوق العاده با اهمیت است.
  • شناور (فلوتر): با استفاده از شناور میزان آب داخت مخزن کولر همواره ثابت است. اجزا الکتریکی کولر آبی -کابل رابط چهارسیم: جهت انتقال برق از کلید به کولر.
  • فیوز:جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار.
  • جعبه ترمینال: جهت ایجاد اتصالات مطمئن و عایق از بدنه کولر. -کلید مخصوص کولر:جهت راه اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ.
  • الکترو موتور دوسرعته: جهت به چرخش در آوردن فن در کولر آبی.که شامل قسمت‌های زیر می‌باشد:
    • خازن راه انداز/خازن اصلاح ضریب قدرت/کلید گریز از مرکز/سیم پیچ راه انداز/سیم پیچ دور کند/ سیم پیچ دور تند.
  • پمپ آب کولر: به کمک واتر پمپ، آب از مجزن به سه راه آب منتقل و از آنجا به ناودان‌ها هدایت می‌شود.

کارکرد

طرز کار کولر آبی:

آب توسط الکترو پمپ از تشتک به ناودانهای در بالای پوشالها هدایت می‌شود و سپس بر روی پوشالها می‌ریزد و آنها را خیس نگه می‌دارد. با کار الکترو فن هوا از روی پوشالهای مرطوب عبور کرده به طرف کانال و یا داخل سالن هدایت می‌شود عبور هوا از روی پوشالهای مرطوب موجب تبخیر آب پوشالها شده و آب برای تبخیر شدن گرمای هوا را جذب میکند و در نتیجه موجب خنک شدن هوا می‌شود هوای خنک با رطوبت حدود ۹۰ درصد وارد سالن می‌گردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با بازده خوب کار می‌کنند. در نقاط مرطوب و کنار دریا کارایی ندارند. ظرفیت کولر آبی کولرهای آبی را در اندازه‌های مختلف تا ظرفیت ۱۳۰۰ می‌سازند و آنها را بر اساس ظرفیت می‌شناسند عبارت کولر ۴۵۰۰ به معنی این است که ظرفیت هوادهی کولر ۴۵۰۰ فوت مکعب در دقیقه‌است.

چرخه سرمایش تراکمی

هر چرخه سرمایشی از چهار قسمت اصلی تشکیل می‌شود. تبخیرکن، متراکم‌ساز (کمپرسور)، مایع‌کن (کندانسور)، و شیر انبساط. ماده مبرد مورد استفاده در کولر گازی فریون ۲۲ است. ماده سردساز پیش از شیر انبساط به صورت مایع با فشار زیاد و در دمای محیط است. پس از عبور از شیر انبساط تبخیرکن فشاری و دمای آن کاهش یافته در فشار ودمای پایین شروع به تبخیر می‌نماید. عمل تبخیر در طول تبخیرکن ادامه یافته از مقدار مایع کم شده و به مقدار بخار افزوده می‌شود تا در خروج از تبخیرکن ماده سرمایشی کاملا تبخیر شده و به صورت بخار خواهد بود. گرمای لازم برای تبخیر ماده مبرد از محیط اطراف تبخیرگر گرفته می‌شود بنابراین در صورتیکه محیط اطراف هوا باشد هوا سرد می‌گردد.

بخار خروجی از تبخیرکن وارد متراکم‌ساز می‌شود در متراکم‌ساز ضمن عمل تراکم فشار و دمای آن افزایش می‌یاید و وارد متراکم‌ساز می‌شود. در متراکم‌ساز به واسطه عمل گرماگیری که با عبور هوا از روی آن انجام می‌گیرد. دمای سرساز به دمای محیط رسیده و آغاز به تقطیر می‌نماید. در خروج از متراکم‌ساز ماده سردساز به صورت مایع تحت فشار زیاد به پشت شیر انبساط می‌رسد و چرخه سرمایشی تکرار می‌شود.

تاریخچه چرخ خیاطی

چرخ خیاطی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
یک چرخ خیاطی قدیمی.

چرخ خیاطی (به فارسی تاجیکیماشین دوزندگی[۱]) وسیله‌ای است که برای دوختن اعم از پارچه، چرم، ... بکار می‌رود. چرخ خیاطی در دوره انقلاب صنعتی جهت کم کردن کار دستی و سرعت بخشیدن به امر تولید اختراع شد. با اختراع چرخ خیاطی از حدود سال ۱۸۷۰ تا به امروز، تغییرات بسیار زیادی در صنعت دوخت و تهیه لباس انجام شد.

سازوکار چرخ خیاطی


اجزای چرخ خیاطی

چرخ خیاطی از اجزای زیر تشکیل شده است.

ماسوره:قرقره کوچکی است که در بخش زیرین چرخ خیاطی قرار دارد.

ماکو: وسیله‌ای در ماشین بافندگی است که ماسوره بر روی آن قرار می‌گیرد؛ میله‌ای در چرخ خیاطی که قرقره بر روی آن قرار می‌گیرد.[۲]

پدال:در بیشتر چرخ خیاطی‌ها جهت چرخاندن چرخ خیاطی به کمک نیروی برقی که به دینام وارد میشود چرخ را به حرکت در میاورد.

پرترافیک ترین شهر های دنیا

ترین شهرهای دنیا و طولانی ترین گره های ترافیکی تاریخ + جدول

توکیو، لس آنجلس و سائوپائولو عنوان پرترافیک ترین شهر های جهان را به خود اختصاص داده اند.

پرترافیک ترین شهر های دنیا

به طور سنتی کلان شهرهای کشورهای توسعه یافته به دلیل تمرکز فعالیتهای مدنی دارای بیشترین ترافیکها هستند اما شهرهای کشورهای در حال توسعه مخصوصا در قاره آسیا خود را به این لیست اضافه کرده اند.

توکیو، لس آنجلس، سائوپائولو، بانکوک، مسکو، پکن، بمبئی، دهلی، مکزیکوسیتی، نیویورک و سئول به عنوان پرترافیک ترین شهر های دنیا معرفی شده اند.

در جدول زیر نیز 11 شهر پرترافیک دنیا را ببینید:

ردیفشهرکشور
1توکیوژاپن
2لس آنجلسآمریکا
3سائوپائولوبرزیل
4بانکوکتایلند
5مسکوروسیه
6پکنچین
7بمبئیهند
8دهلیهند
9مکزیکوسیتیمکزیک
10نیویورکآمریکا
11سئولکره جنوبی

بدترین گره های ترافیکی تاریخ 

در تاریخ ترافیک و حمل و نقل دنیا ترافیک 100 کیلومتری پکن به جینینگ به عنوان مثال مطرح است اما گره های بدتری نیز وجود داشته است.

ترافیک سائوپائولو، پاریس – لندن، هوستون – تگزاس، پکن – جینینگ و نیویورک به عنوان طولانی ترین گره های ترافیکی دنیا معرفی شده اند.

ترافیک سائوپائولو با 292 کیلومتر در تاریخ 9 می 2008، طولانی ترین ترافیک دنیا بوده است.

در جدول زیر طولانی ترین گره های ترافیکی جهان را ببینید:

ردیفشهرتاریخمسافت (کیلومتر)
1سائوپائولو9 می 2008292
2پاریس - لیون16 فوریه 1980175
3هوستون - تگزاس21 سپتامبر 2005160
4پکن - جینینگ14 آگوست 2010100
5نیویورک14 آگوست 196932

خبر آنلاین

[ پنجشنبه بیست و پنجم مهر ۱۳۹۲ ] [ 16:36 ] [ اطلس ایران وجهان ]

آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد ایران با تعداد 43.8 کشته در هر 100 هزار نفر، جزء کشورهای منطقه قرمز خطرناک در رانندگی جاده ای است و رتبه پنجم را در دنیا دارد. نامیبیا بیشترین و مالدیو کمترین تلفات جاده ای جهان در سال 2012 دارند.

سازمان بهداشت جهانی برای توصیف وضعیت ایمن یا خطرناک بودن جاده ها در کشورهای مختلف جهان از شاخص "تعداد کشته شدگان تصادفات" و "تعداد کشته شدگان جاده ای نسبت به هر 100 هزار نفر جمعیت" استفاده می کند.

آمار ارائه شده از WHO در سال 2012 میلادی (ارائه شده در سال 2012 و مربوط به سال 2011) نشان می دهد وضعیت ایران، نسبت به گذشته بدتر شده است (در آمار قبلی تعداد کشته های تصادفات رانندگی در ایران 34.1 کشته در هر 100 هزار نفر بود).

جدول ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی می گوید ایران در بین 25 کشور دارای وضعیت قرمز ایمنی در جاده ها در رتبه پنجم قرار گرفته است.

 کشور نامیبیا، با عدد 53.4 کشته به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، خطرناک ترین جاده های جهان را دارد. پس از آن، جزایر سوازیلند با عدد 48.2 دارای خطرناک ترین جاده هاست و مالاوی نیز با داشتن نسبت 45.4 کشته به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، سومین کشور است.

 عراق نیز با داشتن عدد 44.7 در ردیف چهارم پرکشتار ترین جاده هاست. پس از این کشورهاست که ایران با داشتن نسبت فراوانی 43.8 نفر مرگ و میر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، در ردیف پنجم کشورهای دارای خطرناکترین جاده ها قرار می گیرد.

کشور های تایلند با 42.9، کنگو با 42.4، آفریقای مرکزی با 39.7، سودان با 39.2 و موزامبیک با 38.2 کشته به ازای هر 100 هزار نفر به ترتیب در رتبه های ششم تا دهم بیشترین مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده ای جهان در سال 2012 قرار دارند.

کشور های روسیه با 21.9 کشته در هر 100 هزار نفر رتبه 60، آمریکا با 13.9 کشته رتبه 107، ایتالیا با 8.4 کشته رتبه 150، کانادا با 7.8 کشته رتبه 155، فرانسه با 6.6 کشته رتبه 164، اسپانیا با 6.1 کشته رتبه 167،  آلمان با 5.7 کشته رتبه 170 و انگلستان با 4.8 کشته رتبه 180 را در رده بندی بیشترین تلفات جاده ای جهان در سال 2012 کسب کردند.

همچنین در بین کشور های آسیایی و منطقه؛ امارات با 29.9 کشته  رتبه 33، عربستان با  23.2 کشته رتبه 53، مصر با 21.6 کشته رتبه 63، چین با 20.8 کشته رتبه 67، هند با 18.7 کشته رتبه 77، کره جنوبی با 13.7 کشته رتبه 109 و  ترکیه با 9 کشته رتبه 146  را در این رده بندی کسب کردند.

در جدول زیر 20 کشوری که بیشترین تلفات جاده ای جهان در سال 2012 را داشته اند ببینید:

رتبهکشورتعداد کشته ها به ازای هر 100 نفر
1نامیبیا53.4
2سوازیلند48.2
3مالاوی45.4
4عراق44.7
5ایران43.8
6تایلند42.9
7کنگو42.4
8آفریقای مرکزی39.7
9سودان39.2
10موزامبیک38.2
11زامبیا37.9
12اتیوپی37.8
13لسوتو37.4
14یمن37.3
15بلیز36.9
16آنگولا36.2
17ونزوئلا35.8
18جمهوری دومینیکن34.8
19اوگاندا34.7
20مالزی34.5

کشور مالدیو با 2.4 کشته در هر 100 هزار نفر جمعیت کمترین آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات جاده ای را داشته است. کشور مالتا با 3.1 و مارشال با 3.8 نیز در رتبه های بعدی هستند.

ژاپن، فیجی و سوئیس با 3.8، تاجیکستان با 3.9، هلند با 4، اسرائیل و سوئد با 4.1  کشته در  هر 100 هزار نفر به ترتیب رتبه های چهارم تا دهم کمترین میزان تلفات رانندگی در جهان را داشته اند.

در جدول زیر، 20 کشوری که کمترین تلفات جاده ای جهان را در سال 2012 داشته اند را ببینید.

رتبهکشورتعداد کشته ها به ازای هر 100 هزار نفر
1مالدیو2.4
2مالتا3.1
3جزایر مارشال3.8
4ژاپن3.8
5فیجی3.8
6سوئیس3.8
7تاجیکستان3.9
8هلند4
9اسرائیل4.1
10سوئد4.1
11آنتیگوآ4.4
12بوسنی و هرزگویین4.7
13انگلستان4.8
14یوگسلاوی4.9
15تنگو4.9
16نروژ5.2
17گواتمالا5.2
18سنگاپور5.3
19دانمارک5.4
20کیریباتی5.5

در تصویر زیر، میزان تلفات جاده ای در کشور های مختلف جهان را ببینید.( قرمز وضعیت خیلی خطرناک، سبز  وضعیت خطرناک، بنفش وضعیت متوسط و خاکستری وضعیت خوب را توصیف می کند.)

 

منبع: سایت WWW.who.int (سازمان بهداشت جهانی)

مرگ و میر بر اثر مصرف مواد مخدر طی سال های 84 تا 91

در سال 1391، 3056 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند که نسبت به سال 1390، 14.9 درصد کاهش داشته است. همچنین استان های تهران، اصفهان و فارس بیشترین آمار مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر و استان های کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و آذربایجان غربی کمترین مرگ و میر را داشته اند.

سازمان پزشکی قانونی کشور آخرین آمار مرگ و میر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر را منتشر کرد که بر اساس آن این آمارکاهش 14.9 درصدی داشته است.از طرفی معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشورمی گوید بررسی‌های صورت گرفته نشان می دهد سال 95 تا 96 سالهای اوج مشکل اعتیاد کشور خواهد بود.

فرید براتی سده معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی می گوید در تهران به واسطه تحقیق صورت گرفته با توجه به تئوری علمی بررسی‌هایی انجام دادیم که نشان می‌دهد سال 95 تا 96 سال‌های اوج مشکل اعتیاد کشور است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در این سالها، مردم به سمت پیک مصرف مواد مخدر می‌روند بنابراین باید برای این وضعیت فکری شود، چرا که برآوردها نشان می‌دهد این پیش بینی درست است، از این رو باید از همین حالا به فکر باشیم.

وی می گوید سال گذشته 13 هزار نفر معتاد در کشور جمع‌آوری شد و بودجه زیادی نیز برای این موضوع هزینه شد که از کارشناسان سازمان بهزیستی و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر انرژی زیادی گرفت.طی 9 ماهه سال 1391 بالغ بر هشت میلیون و 300 هزار نفر از برنامه‌های پیشگیری سازمان بهزیستی استفاده کردند و این میزان آمار حجم بالای کار را نشان می‌دهد، در نتیجه امروز همه ما به این نتیجه رسیدیم که مانند عرصه‌های مختلف برای حل این مشکل نیز باید مردم به صحنه بیایند.

روند نزولی مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر که از سال 1386 در کشور آغاز شده در سال گذشته نیز ادامه یافت به نحوی که سال گذشته شاهد کاهش قابل توجه این آمار بودیم.

در جدول زیر آمار فوتی ها بر اثر مصرف مواد مخدر طی سال های 1384 تا 1391 را ببینید:

سال آمار مرگ بر اثر مصرف مواد مخدرتعداد مردان فوت شدهتعداد زنان فوت شده
139130562857199
139035933394199
138936563463193
138837983630168
13874403--
13864713--
13854484--
13844740--

در جدول زیر استان هایی که بیشترین مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر را در سال 91 داشته اند را ببینید:

استانآمار مرگ بر اثر مصرف مواد مخدرتعداد مردان فوت شدهتعداد زنان فوت شده
تهران82076951
اصفهان22421014
فارس1851787
خراسان رضوی18515827

در جدول زیر استان هایی که کمترین مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر را در سال 91 داشته اند را ببینید:

استانآمار مرگ بر اثر مصرف مواد مخدر
کهگیلویه و بویراحمد2
بوشهر15
آذربایجان غربی15
خراسان جنوبی16

خبر آنلاین

جهت مطالعه بیشتر:

بزرگترین و مرگبارترین حوادث طبیعی تاریخ

سیل سال 1931 چین که در آن بیش از سه میلیون نفر کشته شدند مرگبارترین حادثه طبیعی تاریخ بوده است.

 به جز زلزله و آتش فشان که شمار زیادی انسان را در طول تاریخ به کام مرگ برده است ، سیل ها ، تند بادها و سونامی ها نیز آخرین کابوس انسان های بیشماری در طول تاریخ شده اند.

برخی از این حوادث مثل سونامی اندونزی که در دوران معاصر ما اتفاق افتاده توسط رسانه ها ابعاد وحشت آورش بارها دیده شده است اما سیل دهه سی در چین که جمعیتی چند میلیونی را به کام مرگ برد را کسی که زنده باشد ندیده است.

جداول زیر نشانگر مرگ بارترین حوادث طبیعی مانند سیل، سونامی  و تندباد هستند .

مرگبارترین سیل های تاریخ

سیل سال 1931 چین با بیش از سه میلیون کشته مرگبارترین حادثه طبیعی جهان است. سیل رود زرد چین در سال 1887 نیز با بیش از یک میلیون کشته دومین حادثه مرگبار طبیعی تاریخ است. 

در جدول زیر مرگ آورترین سیل های تاریخ بشریت را ببینید.

ردیفرخدادتاریخ وقوعتلفات انسانی
1سیل چین19312 تا 3 میلیون و 700 هزار نفر
2سیل رود زرد چین1887900 هزار تا 2 میلیون نفر
3سیل رود زرد چین1938500 تا 700 هزار نفر
4سیل رود زرد چین1975231 هزار نفر
5سیل یانگ تسه چین1935145 هزار نفر
6سیل سنت فلیکس هلند1530100 هزار نفر
7سیل رود سرخ ویتنام1971100 هزار نفر
8سیل یانگ تسه چین1911100 هزار نفر
9سیل سنت لوسیا هلند128750 تا 80 هزار نفر
10سیل دریای شمال هلند121260 هزار نفر

مرگبارترین سونامی های تاریخ

سونامی اقیانوس هند در اندونزی در سال 2004 که بیش از 230 هزار کشته داشت، مرگبارترین سونامی تاریخ می باشد. سونامی مسینا ایتالیا در سال 1908 با حدود 200 هزار کشته دومین سونامی مرگبار تاریخ است.


در جدول زیر مرگبارترین سونامی های تاریخ را ببینید.

ردیفرخدادتاریخ وقوعتلفات انسانی
1سونامی اقیانوس هند، اندونزی2004230 تا 310 هزار نفر
2سونامی مسینا ایتالیا1908123 تا 200 هزار نفر
3سونامی لیسبون پرتغال1755100 هزار نفر
4سونامی مینوآن یونانهزاره دوم پیش از میلاد40 هزار نفر
5سونامی کراکاتوآ اندونزی188312 تا 36 هزار نفر
6سونامی میونانکاندو ژاپن149831 هزار نفر
7سونامی هیووای ژاپن170730 هزار نفر
8سونامی می جی ژاپن189627120 نفر
9سونامی آریکا شیلی186825670
10سونامی کاماکورا ژاپن129323024


مرگبارترین تند بادهای تاریخ

تندباد بنگلادش در سال 1989 با 1300 کشته مرگبارترین تندباد تاریخ می باشد. تندباد شرق پاکستان با 923 کشته دومین تندباد مرگبار تاریخ است.

در جدول زیر مرگبارترین تندباد ها و گردباد های تاریخ را ببینید.

ردیفرخدادتاریخ وقوعتلفات انسانی
1تندباد بنگلادش19891300 نفر
2تندباد شرق پاکستان1969923 نفر
3تندباد سه ایالت آمریکا1925695 نفر
4تندباد داکا بنگلادش1973681 نفر
5تندباد والتا مالت1551600 نفر
6تندباد جزیره سیسیل1851500 نفر
7تندباد شرق پاکستان1964500 نفر
8تندباد کومور1951500 نفر
9تندباد بنگلادش1988440 نفر
10تندباد یاروسلاوا روسیه1984400 نفر

خبرآنلاین