بزرگترین تونل های جهان

رچه تونل ترکیه به عنوان جدیدترین تونل شگفت‌انگیز دنیا شناخته می‌شود اما در طول دهه‌های اخیر نیز تونل‌های شگفت‌انگیز و منحصر به فردی ساخته شده‌اند که هر یکی از جهتی رکوردار بوده‌اند .


تونل مانش

تونل مانش در زیرآب امتداد و دو کشور انگلستان و فرانسه را به هم متصل می‌کند.این تونل، بزرگ‌ترین تونل زیرآبی جهان به شمار می‌رود. در سال ۱۹۹۶ میلادی، انجمن مهندسان عمران آمریکا، تونل مانش را به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن عنوان کردند.احداث این تونل در سال ۱۹۸۸ آغاز شد و در سال ۱۹۹۴ مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما از زمان ساخت تونل، مشکلات متعددی شکل گرفت .


چند آتش‌سوزی، ساخت آن را به تعویق انداخت. همچنین مهاجران غیرقانونی و افرادی که به دنبال پناهندگی بودند، از این تونل برای وارد شدن به کشور انگلستان استفاده کردند که این موضوع باعث شد اختلاف‌های دیپلماتیکی بین دو کشور پدید آید .


این تونل در کشور فرانسه قراردارد و مبلغ ۲۰ میلیارد دلار برای احداث آن هزینه شده است. طول دقیق این تونل ۴۹۸۷۹ متر است. اتصال فرانسه و انگلستان از طریق کانال، ایده‌ای بوده که سالیان طولانی، مهندسان و سیاستمداران دو کشور به آن فکر می‌کردند و با آنکه تلاش‌های فراوانی برای ساخت تونلی در این منطقه صورت گرفته بود اما به دلایل مختلف فنی و سیاسی ادامه این تلاش‌ها متوقف شده بود تا اینکه سود اقتصادی انکارناپذیر، پیوستن دو کشور، سرانجام این امر را محقق ساخت .


تونل مانش به عنوان یکی از باابهت‌ترین و چشمگیرترین نمایش‌های تبحر و توانایی مهندسی در طول تاریخ بشریت است. البته وقوع حوادثی همچون آتش‌سوزی در این تونل پیش‌بینی شده است. از آنجا که از زمان ساخت این تونل، چندین مورد آتش‌سوزی نیز در آن رخ داده، تونل، تونل کوچک‌ترین بین دو مجرای اصلی ساخته‌اند تا به عنوان مسیر فرار در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرد .


تونل گاتهارد سوئیس

تا مدتی دیگر زمانی که ساخت تونل گاتهارد سوئیس با طول ۵۶۳۱۵ متر به پایان برسد. این تونل، طولانی‌ترین تونل حمل و نقل جهان لقب خواهد گرفت. حفاری در کوه‌های آلپ سوئیس کار بسیار دشوار و زمان‌بری است به همین دلیل ساخت این تونل چندین سال از جدول زمانی پیش‌بینی شده عقب است و این در حالی است که هزینه ساخت آن نیز میلیاردها یورو افزایش یافته است .


نکته قابل‌توجه این است که با وجود کوهستانی بودن منطقه، قطارهای در حال عبور از تونل گاتهارد. تقریباً در ارتفاع یکسانی در تمام مسیر حرکت می‌کنند. منفعت ارتفاع یکسان در این است که اگر رانندگان قصد داشته باشند با سرعت بیشتری در تونل حرکت کنند، حفظ ارتفاع به افزایش سرعت آنها کمک خواهد کرد. با وجود اینکه هزینه ساخت این تونل هر روز در حال افزایش است اما می‌تواند نقشی اساسی در افزایش تجارت بین کشورهای سوئیس، آلمان، ایتالیا، اتریش و دیگر کشورهای اروپایی ایفا کند .


تونل لیردال

تونل لیبردال در کشور نروژ قرار دارد. حدود ۵ هزار انفجار هنگام انجام مراحل مختلف احداث این تونل که در ناحیه کوهستانی نروژ امتداد یافته است، صورت گرفت. طول ۲۴۱۳۵ متری این تونل، نام آن را به عنوان «بلندترین تونل جاده‌ای تکمیل شده در جهان» بر سر زبان‌ها انداخت اما چرا این تونل منحصر به فرد است؟


رانندگی در امتداد یک تونل بی‌پنجره به مدت ۲۰ دقیقه، می‌تواند برای رانندگان یکنواخت و خسته‌کننده به نظر برسد. از این رو گروهی از روان‌شناسان و مهندسان، بررسی تمرکز رانندگان را مورد توجه قرار دادند؛ چرا که واکنش روانی شخص در داخل تونل بسیار مهم است. باتوجه به طول این تونل، رانندگان به محیطی بکه با دقت طراحی شده باشد و همچنین دارای سیستم روشنایی کافی باشد نیاز دارند .


چندین راهکار در تونل لیردال به کار گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به استفاده از چراغ‌هایی با رنگ آبی و روشن و منحنی‌های ظریف اشاره کرد. این موارد باعث می‌شوند تا رانندگان حواس خود را صرفاً متمرکز رانندگی کنند. علاوه بر این، تونل به چندین مختلف تقسیم شده و این موضوع احساسی را در رانندگان ایجاد می‌کند که گویی از چندین تونل کوچکتر در حال عبور هستند که این مسئله باعث می‌شود احساس خستگی رانندگان کاهش یافته و در نتیجه، خطرات کمتری متوجه آنها بشود.


تونل PATH

تونل مسیر در کانادا قرار دارد. در زمستان آب و هوای کشور کانادا بسیار سرد است اما این مجموعه زیرزمینی عظیم برای عبورکنندگان، مسیری گرم و سریع را فراهم می‌کند تا به مرکز شهر تورنتو برسند. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در طول روز از این تونل که مانند مجموعه‌ای از فروشگاه‌های بزرگ است و بیش از ۱۲۰۰ مغازه را در خود جای داده، عبور می‌کنند.


چندین شهر دیگر از جمله هوستون و مونترال نیز سیستم زیرزمینی‌ای مشابه به این تونل دارند اما طول ۲۵۷۴۴ متری این تونل، آن را به طولانی‌ترین تونل زیرزمینی تبدیل کرده است. تورنتو سیستم اطلاع‌رسانی جامعی برای مجموعه تونل‌های خود در طول دهه ۹۰ ایجاد کرد که بر مبنای آن، هر حرف دروازه PATH (مسیر) رنگی متفاوت دارد و مسیر مختلفی را نشان می‌دهد. برای مثال عابرانی که از بخش p بار رنگ قرمز می‌گذرند، می‌توانند مطمئن باشند که به سمت جنوب در حال حرکت هستند. از این رو با این روش علامتگذاری به ندرت اتفاق می‌افتد که رهگذران مسیر خود را گم کنند.


تونل تیمز

این تونل در شهر لندن واقع است. در نگاه اول این تونل با عمق ۲۲ متر و طول حدود چهار کیلومتر در مقایسه با بسیاری از تونل‌های دیگر، مهیج و جالب‌توجه به نظر نمی‌رسد اما تونل تیمز نقطع عطف تاریخی‌ای در مهندسی تونل به شمار می‌رود. چرا؟ به دلیل که این تونل نخستین تونلی بود که از داخل آب عبور می‌کرد و در ساخت آن، برای نخستین بار مفهوم سیر تونل‌زنی به کار برده شد.


ساخت تونل تیمز فکر تازه‌ای را در اوایل قرن نوزدهم میلاد مبنی بر اینکه بازدید کنندگان هنگام بازدید از تونل هزینه‌ای پرداخت کنند، رواج داد. احداث این تونل در سال ۱۸۴۳ میلادی به میلادی به پایان رسید.


تونل سیکان

تونل سیکان در کشور ژاپن قرار دارد. این تونل دو جزیره هانشو هوکایدو را در ژاپن به هم متصل می‌کند. ساخت این تونل در سال ۱۹۸۸ میلادی به پایان رسید. تونل سیکان در عمق ۲۴۰متری زیر سطح دریا قرار دارد. از این رو یکی از عمیق‌ترین تونل‌های جهان محسوب می شود.


گذشته از این طول ۵۴ کیلومتری این تونل آن را به یکی از طولانی‌ترین تونل‌های موجود در جهان تبدیل کرده است.

صخره‌های آتشفشانی و سخت منطقه، مهندسان را از به کار بردن دستگاه‌های حفاری بازداشت و آنها را مجبور کرد تا برای احداث این تونل مسیر را منفجر کرده و حفاری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد