صفحه رسمی علی اکبر خاکی
صفحه رسمی علی اکبر خاکی

صفحه رسمی علی اکبر خاکی

شواهد تاریخی خباثت ‌های بی ‌بی ‌سی در ایران»((توقیف هفته نامه 9دی))

               

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی،مجوز فعالیت‌ یک هفته‌ ای بی‌ بی‌ سی فارسی در ایران برای تهیه گزارش در زمینه مذاکرات هسته‌ ای مورد توجه رسانه‌ ها قرار گرفته است؛رسانه‌ ای که نمی‌ توان از نقش بی‌ بدیل آن در ایجاد فتنه‌ انگیزی و خیانت در ایران چشم پوشی کرد و با تورق تاریخ می‌ توان فهمید که مشی و روش بی‌ بی‌ سی از سال 1320 تاکنون هیچ تغییری نکرده است.


رادیو بی‌ بی‌ سی در آستانه اشغال ایران توسط متفقین در شهریور1320
در سال‏ های منتهی به اشغال ایران در شهریور 1320 شوروی و انگلستان بر اساس رویه رقابت‌ آمیز همیشگی خود در ایران به منظور پیگیری سیاست‏ های تبلیغاتی خود در طول جنگ جهانی دوم به رسانه برتر روز یعنی رادیو روی آوردند و هر کدام به فاصله اندکی از همدیگر در برنامه ‏های رادیویی برون ‏مرزی خود بخش فارسی تاسیس کردند. ابتدا شوروی و به فاصله حدود یک سال انگلیس رادیویی به زبان فارسی راه‌ اندازی کردند. آلمان هیتلری نیز برای بهره ‏گیری از سلاح تبلیغات،رادیو برلین را پایه‌ ریزی کرده بود تا افکار عمومی ایرانیان را به سود کشور متبوع خود سوق دهد. بنابراین،در سال‌ های پایانی عصر رضاشاه رادیو مهم‌ ترین رسانه تاثیرگذار در حیات سیاسی و اجتماعی ایران و جهان به شمار می‏ رفت. این مسئله درست مقطعی بود که تنها 2 سال از ورود رادیو به ایران سپری شده بود.
برنامه‌ های گسترش رادیو که یک سال و اندی از عمر آن می‌ گذشت با اشغال ایران با مشکل رو به‌ رو شد. در این میان «دایره‌ سانسور» نیز با فشار شوروی و انگلستان در اسفند ۱۳۲۰ با حضور نمایندگان این دو کشور،برای سانسور در رادیو و مطبوعات ایران و متحدین شکل گرفت.
بی بی‌ سی فارسی که به رادیو لندن نیز معروف است،از قدیمی‌ ترین بخش‌ های این رسانه به زبانی غیر انگلیسی است که در دی 1319 / دسامبر 1940 با بودجه وزارت خارجه انگلیس آغاز به کار کرد. توجه به اهمیت راهبردی ایران و نقش تبلیغات در این بخش از جهان،عمده ‏ترین ماموریت ‏های آن،این بود که ضمن خنثی‏ سازی تبلیغات رادیو برلین،برنامه‌ هایی در راستای سیاست‌ های جنگی دولت بریتانیا و متفقین سازمان دهد و ذهن ایرانیان را آماده برکناری رضاشاه و اشغال ایران کند.
رادیو لندن با پخش مطالبی علیه رضاشاه زمینه اشغال ایران را فراهم می کردو روس‌ها نیز با اعلامیه‌ های فارسی که توسط هواپیماهای جنگنده روی شهرهای شمالی می‌ ریختند،وی را مورد انتقاد قرار می‏ دادند. در مجموع اهداف و محور های برنامه‏ های بخش فارسی رادیو بی بی‌ سی را در ایام اشغال ایران در شهریور 1320 می‏ توان به شرح زیر جمع ‏بندی کرد:
-تلاش برای نشان دادن خود به عنوان رسانه بی‏ طرف در رویداد های داخلی ایران در حوزه‌ های مختلف
-مشروعیت بخشیدن به اشغال ایران
-شکستن مقاومت ایرانیان در مقابل اشغالگران
-شکل‏ دهی افکار عمومی ایرانیان درخصوص منافع متفقین و ایجاد نگاه مثبت نسبت به آنها
-نقش اطلاعاتی در تمامی بحران‌ ها و رویداد های سیاسی ایران
-ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در ایران
-تلاش برای جذب مخاطبان تحصیلکرده جامعه ایران به ویژه جوانان
رادیو بی بی‌ سی توانست با مهندسی افکار عمومی ایرانیان در شهریور ۱۳۲۰،با شایعه ‏سازی و در هم‌ آمیختن برخی واقعیت‌ ها با ادعا های غیر واقعی،موفق به شکل‌ دهی یک واقعیت تاریخی یعنی پایان سلطنت رضاشاه شد.
به این ترتیب که این رادیو نقش عمده ‏ای در کنار سایر عوامل در تخریب چهره رضاشاه ایفا کرد تا حدی که آن شایعات به واقعیاتی تاریخی بدل شد و تا سال‌ ها بر اذهان ایرانیان سنگینی کرد. بی بی‌ سی توانست با شگرد های جنگ روانی و تبلیغاتی،مقاومت ایرانیان را در برابر قوای اشغالگر بشکند و ذهن آنان را آماده پذیرش اشغال کشورشان از سوی متفقین کند. غیر از رادیو لندن که مرتبا از رضاشاه انتقاد و افکار عمومی ایران را علیه او تحریک می‌کرد،رادیو دهلی و سایر رادیو های اقماری انگلیس نیز با رادیو لندن هم صدا شده و بستر مناسب و قابل پذیرشی برای برکناری و تبعید رضاشاه فراهم آوردند.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد